Annons

”Gårdsförsäljning skapar jobb och attraktiva samhällen”

zoom Förutom att gårdsförsäljning lockar besökare till Sverige<br />
 är det ett sätt för företag att klättra i värdekedjan, skriver Visita och LRF. Foto: Colourbox/Visita
Förutom att gårdsförsäljning lockar besökare till Sverige
är det ett sätt för företag att klättra i värdekedjan, skriver Visita och LRF.
Foto: Colourbox/Visita
DEBATT. Om partierna bakom januariavtalet ska hålla löftet om att hela Sverige ska växa är det viktigt att snarast tillåta gårdsförsäljning för att på så sätt skapa förutsättningar för företagande, jobb och attraktiva samhällen – även utanför städerna, skriver företrädare för Visita och LRF.
Annons

En av huvudrubrikerna i januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna är: Hela landet ska växa. För att det ska bli verklighet krävs konkreta reformer. Bland annat vill partierna tillsätta en utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Men vill partierna verkligen att hela landet ska växa måste det nu bli en fråga om hur gårdsförsäljning ska bli möjligt.

Större tillväxtpotential med gårdsförsäljning

Skillnaden mellan stad och land är idag alldeles för stor. I vissa delar av lands- och glesbygden försvinner jobb och framtidstron minskar. Samtidigt har många av dessa områden storslagen och fantastisk natur samt närheten till unika råvaror. Ska avståndet mellan stad och land börja krympa måste möjligheten att driva företag med dessa värden som bas förbättras. Ett viktigt steg är att tillåta gårdsförsäljning.

Skapar reseanledningar

När äppelodlaren i norr kan sälja sin iscider eller besökarna till vingården i söder kan köpa med sig några flaskor av det unika vinet ökar möjligheten att destinationen blir en egen reseanledning. Det går att erbjuda produkter som tillverkats i ytterst begränsad upplaga och som bara finns på platsen. Gårdsförsäljning skulle få direkta sysselsättningseffekter i till exempel produktion och försäljning. Till det ska läggas betydande indirekta effekterna när efterfrågan på hotell, restaurang och andra delar av besöksnäringen ökar. Dryckerna från områden som champagne i Frankrike eller Islay i Skottland lockar miljontals besökare varje år. Delar av Sverige skulle kunna ha en liknanden utveckling, men då krävs också att de hantverksmässiga produkterna får säljas på plats.

120 miljoner måltidsturister

Besökare som reser med målet att uppleva mat och dryck, så kallade måltidsturister, utgör en stor potential för Sverige, enligt Besöksnäringsutredningen (SOU 2017:95). Bara i Europa handlar det om över 120 miljoner resenärer. Men konkurrensen om besökarna är hård och 70 procent av måltidsturisterna tycker det är viktig att kunna köpa med sig ett minne från de producenterna man besöker, enligt World Food Travel Association. Att det i Sverige är förbjudet att sälja högkvalitativa alkoholdrycker till besökarna är en nackdel som gör det omöjligt för Sverige att nå vår fulla potential som land för måltidsturism.

Gårdsförsäljning + Systembolaget = Sant

I debatten om gårdsförsäljning förekommer påståendet att det skulle vara omöjligt att förena med Systembolagets detaljhandelsmonopol. Låt oss därför vara tydliga; vi vill förena gårdsförsäljning med Systembolaget. Den senaste utredningen om gårdsförsäljning har kommit fram till att det är möjligt. Dessutom har EU-landet Finland kvar sitt Alko och tillåter gårdsförsäljning, men det finns även andra förslag på lösningar.

Politiken har alltid haft ambitionen att det ska gå att leva och försörja sig oavsett var i Sverige man bor. Tyvärr vet vi att verkligheten varit något annat och berättelser om samhällen som inte längre finns är alldeles för många. Samtidigt finns en stark och växande trend av att söka sig till naturen, det småskaliga, det unika och det närproducerade. Gårdsförsäljning är en förutsättning för att måltidsturismen och företag med dessa värden som bas ska nå sin fulla potential. Det handlar om jobb och framtidstro på lands- och glesbygd. Det handlar om att januariavtalets ambition om att hela Sverige ska växa ska bli verklighet.

 

Jonas Siljhammar, vd Visita

Anders Källström, vd LRF

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...