Annons

”Ett prestigeuppdrag inom svensk gastronomi”

zoom Andreas Stenberg
Andreas Stenberg
KARRIÄR: Den tidigare vd:n för Årets Kock, Andreas Stenberg, blir ny arbetande ordförande i Commercial Board för Bocuse d’Or Sweden. Besöksliv gratulerar och tar reda på allt om uppdraget.
Annons

Den 1 februari går startskottet för Andreas Stenbergs nya uppgift, att utveckla strukturen, partnerskapen samt stötta och skapa bättre ekonomiska förutsättningar runt den svenska satsningen i Bocuse d’Or.

Grattis till det nya uppdraget! Hur känns det och när börjar du?

– Stort tack. Det känns såklart väldigt roligt att få ytterligare ett prestigeuppdrag inom svensk gastronomi. Jag har under hösten stöttat Restaurangakademien i olika frågor och eftersom Bocuse d’Or Sweden numera utgår ifrån Restaurangakademien har jag redan börjat sätta mig in det. Rent formellt tillträder jag dock uppdraget som ordförande först efter finalen Lyon i slutet av januari.

 Hur ska du stötta och utveckla laget och se till att de får både pepp och resurser? 

– Det finns ett antal olika frågor som vi kommer behöva titta på och vidareutveckla. I min roll som ordförande kommer det handla om att bygga upp en långsiktig struktur runt den svenska satsningen i Bocuse d’Or. Genom en tydligare struktur och framför allt bättre ekonomiska förutsättningar ska den tävlande kocken få mer tid över till det viktigaste – att utveckla det svenska tävlingsbidraget.                   

Vilken blir den största utmaningen?

–  Den största utmaningen just nu är att förbättra de ekonomiska förutsättningarna vilket är ett arbete som kommer att påbörjas inom kort. Dels genom att skruva där vi står, det vill säga hur vi kan arbeta effektivare, dels att utveckla våra partnerskap.

Vad kommer laget fokusera på främst innan finalen i Lyon? 

– Jimmi är en otroligt duktig kock med enormt mycket tävlingsvana. Under de veckor som är kvar till final vet jag att han kommer att slipa på detaljerna och tidsträna så att allt sitter när det väl är dags att gå in i tävlingsköket.

Vad betyder det för svensk besöksnäring om Sverige tar guldet? 

– Det skulle såklart betyda enormt mycket. Genom Bocuse d’Or kan vi visa upp svenska gastronomi för hela världen. Om vi tar hem guldet får vi förhoppningsvis många nya besökare till Sverige som vill utforska vår gastronomi på plats.

Vilka är de största utmaningarna för svensk restaurangbransch just nu? 

– Personalbrist är tyvärr en ständigt återkommande utmaning. För att lösa det på lång sikt måste alla branschens aktörer kroka arm för att hitta lösningar.

Till sist, snart är det julhelg och julborden väntar. Du som är matproffs, vad tycker du bäst om att äta på julbordet? 

– Utan tvekan sill och Janssons frestelse – det är mina favoriter.

Finalen för tävlingarna i Lyon går av stapeln den 22-23:e januari med kocken Jimmi Eriksson i spetsen.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...