Annons

Från Nya Zeeland till värmländska Sunne

KARRIÄR. Joachim Högefjord är nyligen hemkommen från andra sidan jorden – och klev direkt in i rollen som hotelldirektör för Selma Spa.
Annons

Besöksliv ringde upp en positiv värmlänning, som trots sju år på Nya Zeeland redan fått tillbaka den varma dialekten.

Du har nu varit en månad på nya jobbet. Grattis!

– Tack, det känns jättebra. Det är lite av en slump, eller snarare ödet, men känns superspännande.

Varför tackade du ja?

– Selma Spa är ju ett av de mest ikoniska varumärkena i Värmland och spasidan är en del som jag inte jobbat med tidigare. Och Nordic Hotels & Resorts är en spännande hotellkedja med många intressanta och spännande “independent” hotell – så det känns som en kul utmaning.

Du har arbetat och bott på Nya Zeeland sedan 2015. Berätta!

– Ja, jag flyttade dit av olika omständigheter och de senaste tre åren har jag arbetat med utveckling av ett femstjärnigt hotell i Queenstown. Vi fick en raketstart, men sedan har vi kämpat med pandemin precis som här. Nya Zeeland stängdes ner helt, så resan för hotellen har kanske varit ännu mer smärtsam där.

Och nu har du och familjen flyttat hem till Värmland där du inte arbetat på 25 år.

– Ja, allt har gått väldigt snabbt! Vi tog beslutet i augusti att flytta hem och nu har hela familjen landat i en sommarstuga i Värmskog.

Vad innebär det för Selma Spa att du klivit in genom dörren?

– Vi är verkligen en peoples business, så för mig är det viktigt att först lära känna alla som arbetar här. Jag har lång erfarenhet i branschen och delar gärna med mig av min erfarenhet, men för mig är det viktigt att vara lyhörd för personalen. Vi är ungefär 80 tillsvidareanställda – jag vill få höra deras tankar. Och skapa lite mer struktur kanske.

Du har ju jobbat mycket med konceptutveckling, inte minst då du utvecklade HTL Hotels för Scandic. Vad har du för visioner för Selma Spa?

– Utan att kunna ta några fulla slutsatser eftersom jag varit här så kort tid, så vill jag förfina och förbättra det vi gör. Varumärkesmässigt är det väldigt starkt, det är ju Sveriges första spa hotell! Jag vill titta på hur vi kan utveckla det med mat och dryck och skruva på små grejer som gjort så bra under alla år. Sedan får vi se vad som händer på längre sikt.

Du tar verkligen över i en tid av stora ekonomiska utmaningar. Har folk ens råd med spa under 2023?

– 2022 har varit ett fantastiskt år för många i Sverige och även för Selma Spa. Vi har sett bra tendenser tidigt i år, men det är ett frågetecken för oss alla nu med elpriser och lågkonjunktur.

Hur ska du möta det?

– Vi kommer nog behöva jobba mycket mer med vad vi kan erbjuda. Förtydliga vad Selma Spa är och vad som är unikt just för oss. Vi följer noga vad som händer och framför allt hur gästerna reagerar på ekonomin. Kanske kommer gästerna välja mer selektivt framöver och då behöver vi helt enkelt vara bäst på det vi gör.

Läs mer om hur Selma Spa påverkades av pandemins restriktioner

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...