Annons

Han ska stärka Branäsgruppens konkurrenskraft

zoom Robert Arvidsson är nytillträdd ledamot i Branäsgruppens styrelse. Foto: Branäsgruppen
Robert Arvidsson är nytillträdd ledamot i Branäsgruppens styrelse. Foto: Branäsgruppen
KARRIÄR. Med varumärket i centrum har Lisebergs kommersiella chef, Robert Arvidsson, alltid jobbat med utveckling och förändring. I Branäsgruppens styrelse hoppas han på synergier mellan två besläktade branscher.
Annons

Grattis till styrelseuppdraget, hur känns det?

– Tack, det känns bra och jag är jättetaggad. Jag tillträder som en av två externa styrelseledamöter för att tillföra nya perspektiv inom destinationsutveckling, och det blir ett väldigt spännande tillägg till vad jag redan gör i dag på Liseberg. Vi är två besläktade branscher och det finns synergier där emellan som jag tror kan gagna både mitt uppdrag i Branäsgruppen och min roll på Liseberg, säger Robert Arvidsson.

Du har jobbat länge inom besöksnäringen, kommer du ihåg vad som lockade dig från början?

– Absolut, varumärkesfrågor har alltid legat mig varmt om hjärtat och varit den röda tråden i min karriär. Främst gillar jag att jobba med varumärken inom service och besöksnäring, där man erbjuder någon form av tjänst eller upplevelse och det handlar om möten mellan människor. Kanske för att de frågeställningarna blir mer komplexa än när man arbetar med en produkt.

Vad lockade dig med styrelseuppdraget i Branäsgruppen?

– Flera saker. Att det är en bransch som har många likheter med den jag redan befinner mig i, fast inom andra segment, och att jag drivs av utveckling i företag som har ambitioner att växa och utvecklas. Jag hoppas kunna dela med mig av mina erfarenheter och tillföra nya perspektiv på de möjligheter och frågeställningar som Branäsgruppen står inför. Dessutom har jag en personlig förkärlek till branschen eftersom familjen har en stuga i Trysil och vi tillbringar väldigt mycket tid uppe i fjällen, både sommar och vinter.

Vilka är de viktigaste frågorna för Branäsgruppen just nu enligt dig?

– De senaste åren har Branäsgruppen haft en stark tillväxt och har fortsatt stora tillväxtambitioner med skidanläggningarna Branäs och Kungsberget, samtidigt som branschen haft mycket medvind. Det har också gjort att konkurrensen tilltagit, så det handlar om att ytterligare stärka konkurrenskraften och fortsätta tillväxtambitionerna.

Vad skiljer Branäsgruppens anläggningar från andra skidanläggningar?

– Det är en ganska fragmenterad bransch med hänsyn till ägarförhållanden, storlek på anläggningar och hur de levererar sin upplevelse. Mitt i detta tycker jag att Branäsgruppen har lyckats väl och har hittat bra positioner på marknaden, till exempel för barnfamiljssegmentet i Branäs. När man har två skidorter som ligger på strategiskt avstånd från stora befolkningscentra finns det potential för fortsatt tillväxt. I det handlar det om att ta vara på marknadspotentialen, ha fokus på de kommersiella frågorna och samtidigt säkra en hög gästnöjdhet.

Hur har du upplevt de senaste veckornas dramatiska händelser på Liseberg?

– På ett professionellt plan har det varit mycket krävande utifrån flera aspekter, kollegor som har lidit och många som har drabbats men också en verksamhet som vi nu måste ställa om. Det har också varit väldigt jobbigt på ett personligt plan. Vi har mist en kollega som har arbetat på och med Liseberg genom många år. Man blir väldigt påverkad som människa när sådana här saker händer.

Vilka erfarenheter tar du med dig från det in i din nya roll?

 – Att det handlar om att ha människor med hög kompetens runt sig som kan hantera oförutsedda händelser och det har vi förmånen att ha på Liseberg, säger Robert Arvidsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...