Annons

Hon ska leda Destination Vemdalens hållbara utveckling

zoom Destination Vemdalens nya vd Anna Hansson<br />
 ser fram emot att ta utveckla Vemdalen som resmål. Foto: Destination Vemdalen
Destination Vemdalens nya vd Anna Hansson
ser fram emot att ta utveckla Vemdalen som resmål.
Foto: Destination Vemdalen
PÅ NYTT JOBB. Anna Hansson blir ny vd för Destination Vemdalen. Hennes största utmaning blir att stärka de svaga säsongerna. ”Ingen quick fix".
Annons

Grattis! Hur känns det?
– Tack! Det känns fantastiskt, särskild en dag som denna när vi har fått en massa nysnö.

Vad fick dig att tacka ja till det här uppdraget?
– Jag har jobbat inom Vemdalens besöksnäring i tio år – först som platschef på Storhogna Hotel och Spa i nio år, sedan ett år som näringslivsutvecklare och besöksnäringsstrateg på Bergs kommun. I dessa roller har jag haft en plats i Destination Vemdalens styrelse och har där på nära håll kunnat se vilket roligt och spännande jobb det här är. Så jag tvekade inte en sekund när jag fick frågan och nu ser jag fram emot att ta en än mer aktiv roll i det fortsatta arbetet med att skapa en fjälldestination i framkant.

Vad ligger överst på skrivbordet när du tillträder i augusti?
– Destination Vemdalen har på tio år gått från att vara en ung destination till att idag vara en mogen destination med hög trovärdighet. Vi gör därför ett omtag i vårt destinationsarbete för att kunna utvecklas vidare från den position vi har idag. Mitt uppdrag blir bland annat att leda den utvecklingen.

Vad innebär omtaget?
– Vi har det senaste året jobbat med en ny strategisk inriktning för en hållbar destinationsutveckling som ska bli klar under våren så jag kan inte säga så mycket om det i dagsläget, Men det blir inga gigantiska förändringar. Vi kommer att jobba vidare med det småskaliga och den äkta upplevelsen.

 Vilken blir den största utmaning som vd för Destination Vemdalen?
– Att stärka de svaga säsongerna som främst är sommar och höst.

Hur gör man det?
– Det är ingen quick fix utan ett långsiktigt arbete där man bland annat måste ge näringsidkarna rätt förutsättningar för att bland annat kunna marknadsföra sina produkter. Det handlar också om att förbättra såväl distributionen som infrastrukturen. Men allra viktigast är förstås att paketera bra och lättillgängliga upplevelser.

Vad är bäst med Vemdalen?
– Oj det är mycket, men jag säger den småskaliga och familjära känslan som vi har här och den varierade skidåkningen. Dessutom har vi ett bra geografiskt läge i Sverige i förhållande till var den stora marknaden finns.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...