Annons

”Jag skulle ärligt ha svårt att se mig själv i en annan bransch”

zoom Mattias Larsson är ny hotellchef på ProfilHotels Sickla.  Pressbild
Mattias Larsson är ny hotellchef på ProfilHotels Sickla. Pressbild
KARRIÄR. Med stor erfarenhet från besöksnäringen och 17 år inom Ligula Hospitality Group tar Mattias Larsson över som hotellchef för ProfilHotels Nacka.
Annons

Mattias Larsson har många år bakom sig inom Ligula Hospitality Group och har jobbat inom besöksnäringen i hela sitt vuxna liv. Nu väntar nya utmaningar i rollen som hotellchef för nyrenoverade Profilhotels Sickla, i Nacka utanför Stockholm, som öppnar i september.

– Det är en spännande process fram till öppningen. Med ett helt nyrenoverat hotell har vi kunnat vara med och påverka mycket i beslutsfattandet,  som att välja miljövänliga material och tänka hållbart. Det som jag ser fram emot mest är såklart mötet med gästerna och att få skapa ett helt nytt team på hotellet. Jag har kunnat handplocka nya och gamla kollegor som kommer ge våra gäster en fantastisk hotellupplevelse, säger han.

Du har jobbat länge inom Ligula Hospitality Group, vad gör den till en så bra organisation?
– Ligula Hospitality Group är en liten men ändå stor koncern, vilket gör att alla medarbetare som visar framfötterna och vill utvecklas faktiskt blir sedda och ges en möjlighet att få nya utmaningar. Jag själv har under mina 17 år fått möjlighet att växa och utvecklas inom företaget och haft en fantastisk mentor under resans gång. Ligula har en bra företagskultur där alla medarbetare är viktiga och tas väl hand om.

Vad har renoverats på Profilhotels Sickla? 
– Utsidan är sig lik, men invändigt så är i princip allt renoverat. Tillsammans med vår fastighetsägare Balder har man gjort stora investeringar. Till exempel så har vi ett helt nytt ventilationssystem i fastigheten som tar vara på överskottsvärme och återvinner den. Man har installerat helt ny komfortkyla till alla rum som drivs av fjärrkyla, varje enhet kan styras från rummen för att våra gäster ska få den perfekta temperaturen.
Vi har utöver 164 helt nyrenoverade rum och badrum investerat i vårt restaurangkoncept ”Angelini” som bygger på det italienska och amerikanska köket. Under hösten kommer vi även inviga vår helt nya spa och relax- avdelning, vi har nya behandlingsrum där man kan njuta av en skön kroppsbehandling eller massage.

Vad hoppas ni på för resultat av investeringen? 

Självklart hoppas vi att de ger en fantastisk hotellupplevelse för våra gäster, som ska generera både mötesgäster och privatresenärer som bara vill unna sig en härlig helg.

Vad är det bästa med att jobba inom besöksnäringen?
– Det absolut roligaste är att det är ett socialt yrke där man dagligen träffar härliga kollegor och gäster. Att få jobba för att våra gäster får den bästa tänkbara upplevelsen är en stark drivkraft för mig. Jag skulle ärligt ha svårt att se mig själv i en annan bransch!

Så vad utgör ett riktigt bra hotell?
– Att man ser kvalitet och känsla i allt. Det behöver inte vara den lyxigaste inredningen eller dyraste menyn i restaurangen men att hotellet ser kvalitet i varje del som gästen tar del av. Från servicen, maten som serveras i restaurangen och sovkomfort till hur frukosten presenteras på buffén. Allt måste hänga ihop för att det skall bli en bra hotellupplevelse.

Hur ska ni locka gäster i höst när folk kanske måste hålla lite hårdare i plånboken?
– Vi kommer skapa flera spännande paket med lokala samarbetspartners, som ger ett mervärde till våra gäster. Självklart kommer vi vara vaksamma på vår prissättning, men jag tror att alla har ett behov att få unna sig emellanåt.

Vilka är hotellets främsta gästgrupper?
– Mötesgäster kommer vara en bra grund för oss. Närheten till de stora evenemangs-arenorna Tele2, Avicii Arena, Hovet och Annexet kommer att ge oss en bra andel övernattningar vid stora publika evenemang. Lägger man därtill vårt serviceutbud med gym, spa och relax samt restaurang så kommer vi även locka en stor andel helgresenärer. Det kommer finnas något för alla gästgrupper.

Vad har varit de största förändringarna inom branschen under din karriär?
– När jag började på Skansens Restauranger så var budgeten för företags olika evenemang allt som oftast obegränsade eller åtminstone väldigt generösa. Idag är företag oftare mer kostnadseffektiva i sina möten och evenemang. Det gäller att hitta lösningar som passar kundens efterfrågan och budget, det ger en spännande utmaning. När det kommer till resandet så har det såklart förändrats enormt, bara titta på den senaste  pandemin. Det har ställt krav på vår bransch att tänka om hur man hanterar svängningarna vid dessa extrema situationer.

Hur bygger man ett bra team och får engagerade medarbetare i dessa tider?
– Förr när jag rekryterade så stirrade jag mig ofta blind på antal års erfarenhet och gjorde mitt första urval till stor del baserad på det. Nu när många tyvärr lämnat vår bransch gäller det att tänka nytt när man rekryterar. Se till den sökandens personlighet och om den har den gnista till att kunna bli en strålande servicestjärna. Jag anser att man behöver se varje medarbetare för att skapa en ”vi känsla”. Vi är här tillsammans för att leverera fantastiska hotellupplevelser, det kan vi bara göra om vi hjälps åt. Att ha de dagliga samtalen med medarbetarna och vara ute i verksamheten så att medarbetarna känner att man har ett engagemang. Det är mitt framgångsrecept.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...