Annons

Lotta Brattin till Nordic Hotels and Resorts

zoom Lotta Brattin ska ansvara för kommunikationen för 38 varumärken inom Nordic Hotels and Resorts.<br />
<br />
Lotta Brattin ska ansvara för kommunikationen för 38 varumärken inom Nordic Hotels and Resorts.

NYHETER. Efter dryga året som vd för Hobo Hotell går Lotta Brattin vidare inom hotellbranschen – från 1 september axlar hon rollen som Director of brands and communication för koncernen Nordic Hotels and Resorts.
Annons

Efter dryga året lämnar Lotta Brattin tjänsten som General manager på Hobo Hotell i Stockholm, för att istället kliva in i rollen som Director of brands and communication för hela koncernen Nordic Hotels and Resorts. Enligt Lotta var det inte något självklart eller lätt beslut, och hon betonar att hon inte lämnar Hobo utan endast vd-rollen på Hobo.

Jag kommer fortsätta att tillsammans med Henrik och teamet för att jobba mot de mål och visioner som vi gemensamt har satt upp. Dock blir min roll mer koncentrerad kring varumärket och kommunikationen, säger hon.

I samband med att Lotta fick förfrågan gällande den nya tjänsten så diskuterade de vem som i sådana fall skulle ta över rodret på Hobo. När Lotta fick höra att det var Henrik Jakobsen, vd för TAK, som var tilltänkt så kändes det tryggt för henne att lämna över stafettpinnen.

– Henrik och jag har jobbat oerhört tajt under det gångna året med mer eller mindre en gemensam vision för just Hobo och TAK, och teamet på Hobo känner honom väl. Därför valde jag att tacka ja till mitt nya uppdrag, och som en konsekvens av det lämna vd-rollen på Hobo.

Hobo var ditt första steg in i hotellvärlden, vad är det viktigaste du har lärt dig?

– Att det inte är VAD du gör utan HUR du gör det som är avgörande.

Du sa för ett år sedan att du ville göra Hobo till ”en destination för de som inte slutar vara nyfikna”, hur långt kom du i det arbetet?

– Hobo har precis flugit ur startblocket i ett 200 m-lopp och har haft en mycket stark startsträcka. Nu gäller det att ha uthållighet och räcka ända in över mållinjen.

Vad ska du göra i din nya roll?

– Driva och skapa strategiska och taktiska kommunikativa uttag tillsammans med våra destinationer. Jag ser verkligen fram emot att träffa en massa nya människor och lära mig och upptäcka nya saker.

Hur ser du på att jobba på koncernnivå för närmare 40 olika destinationer?

– Nordic Hotel and Resorts har ju lyxen av att ha så otroligt fina varumärken i sin portfölj. Jag ser det som en ära att få möjlighet att vara en liten del den här fantastiska kollektionsmixen av hotell och resorts.

Detta betyder att du går tillbaka till marknadsföringsarenan snarare än att vara operativ i hotellverksamheten – har du längtat tillbaka dit?

– Nej, jag har inte längtat tillbaka. Det har jag inte hunnit!

Hela besöksnäringen och hotellbranschen i synnerhet går igenom sin värsta kris i nutid, hur kommer din roll att präglas av coronakrisen – hur mycket av ditt jobb handlar om att kommunicera och stärka era varumärken ur krisen?

– Vi tror att det är precis som du nämner. I rådande situation är det viktigare än någonsin att fortsätta driva våra positioner framåt, vara modiga och stärka våra varumärken genom och ur krisen.

Vad kommer bli din viktigaste uppgift?

– Att hålla i kvaliteten, substans och det långsiktiga tänket i våra varumärken. För det är de verkligen värda!

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...