Annons

”Steam Hotel fick mig till Västerås”

zoom Sonny Petersson, ny vd på Steam Hotel och Actionbadet.  Foto: Pressbild.
Sonny Petersson, ny vd på Steam Hotel och Actionbadet. Foto: Pressbild.
KARRIÄR. På årets första dag klev Sonny Petersson in som ny vd på Steam Hotel – med amerikanska vibes och stort engagemang.
Annons

Grattis till nya jobbet! Varför tackade du ja?

– Varför inte!? Jag tror inte att det finns ett roligare jobb i hela världen än att styra det här stora skeppet. Jag var nära att försvinna från branschen där ett tag för att kliva in i bankväsendet. Det var ju tur att det inte blev så! Ska jag fortsätta inom näringsliv och hospitality så är det här jag vill vara. Jag har fått en väldigt bra start och nu vill jag lära känna näringslivet och Västerås stad för att kunna göra ett riktigt bra jobb.

Du har jobbat på Steam Hotel sedan 2019, först som food & beverage manager och senaste året som operation manager.  Vad tar du med dig in i din nya roll som vd för hotellet och Actionbadet?

– “Lead by example” och “walk the talk” är jätteviktigt för mig och något jag fått med mig från USA-tiden. Jag har alltid gillat att gå runt i huset och prata med gäster och medarbetare. Så, jag kommer fortsätta att vara närvarande, tillgänglig och synlig även som vd.

Du har nästan blivit en expert på att driva resorts efter dina 15 år i USA. Hur kom det sig att du hittade till Västerås?

– Det var Steam Hotel som fick mig till Västerås faktiskt. Jag är född i Falkenberg på västkusten, flyttade hemifrån tidigt och har sedan bott och arbetat i London 4 år och sedan 15 år i Kalifornien där jag också träffade min fru. Sedan hamnade vi i Västervik med våra barn för några år sen och  på grund av Steam så landade vi i Västerås 2019. För mig och familjen har det varit jättebra!

En av era målsättningar under året är att öka era nuvarande cirka 350 000 besökare till 400 000. Hur ska ni lyckas med det?

– Vi ska vara top of mind, stay relevant och förbättra och utveckla destinationen hela tiden. Vi vill skapa stamgäster och att besökaren alltid ska uppleva något nytt när de kommer – även om de var här för sex månader sen.

Låter intressant. Vad har ni för nytt på gång?

– Mycket! Vi förnyar hela tiden våra underhållsaktiviteter i vårt affärsben Steam live, där vi har konserter och music dinner clubs. I mars har vi gästspel av Erik Videgård och olika mat- och dryckesprovningar som exempelvis “bubble and clay”. Vi tog över Actionbadet för ett år sedan och här vill också fortsätta att utveckla utbudet på olika sätt. 

Kommer det bli ännu mer amerikanska vibes på Steam nu när du kliver in?

– Haha, de positiva amerikanska vibsen fanns nog redan innan jag klev in. Kanske var det det som lockade mig? Den industrikänslan som finns på Steam är ju som att gå in i ett Brasserie som lika gärna hade kunnat vara i New York på 1920-talet. Speciellt när man tittar på vår restaurang Chamberlin som har denna industriromans där menyn är influerad av New York, och sedan har vi ju vår Brooklyn Brunch.

Steam Hotel har över 150 000 övernattande gäster per år. Vilken roll har hotellet fått för staden – har ni satt Västerås på kartan?

– Ja, vi är glada att vi kunnat göra detta och hoppas att vi är ledande i näringslivet här i Västerås. Det var ju mycket snack om en facebookslinga för ett tag sedan där det diskuterades var Västerås ligger. Och någon skrev då kommentaren: ”Västerås är väl det som ligger bredvid Steam.” Det gör oss väldigt stolta så klart. Det finns många andra bra aktörer här i Västerås som jag hoppas vi kan samarbeta med och vi hoppas att det också kan gynna många andra i staden.

Vilka är era största utmaningar just nu?

– Det är helt klart det ekonomiska läget och ovissheten. Det är mer tajt just nu och det känns viktigt för oss att inte våra höjda kostnader drabbar gästerna med högre priser eftersom vi vet att även dem har mindre i plånboken just nu. Vi jobbar mycket med “Value for money” som ett av våra viktigaste nyckeltal. Vi har en stor tro på framtiden, vi analyserar väldigt noga, är långsiktiga och tog oss igenom pandemin på ett bra sätt. Så vi står nog ganska bra rustade hoppas vi, säger Sonny Petersson. 

Läs även intervjun med tidigare vd Felix Fuchs när de tog över Actionbadet Kokpunkten.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...