Annons

Swedish Laplands nya vd: ”Jag är väldigt kär i norra Sverige”

zoom Andreas Linds viktigaste fokus som vd blir att skapa nytta<br />
 för entreprenörerna inom regionen. Foto: Pressbild
Andreas Linds viktigaste fokus som vd blir att skapa nytta
för entreprenörerna inom regionen.
Foto: Pressbild
PÅ NYTT JOBB. Luleåsonen Andreas Lind tillträder som ny vd för Swedish Lapland Visitors Board. Han vill arbeta för fortsatt ökad omsättning och stötta regionens hjältar.
Annons

Grattis till din nya tjänst, hur känns det?

– Det känns väldigt roligt och inspirerande, jag längtar till den första november då jag ska börja.

Vad fick dig att tacka ja?

– Kompetensen och kunnandet i organisationen samt det driv som finns i regionen. Sedan lockade den spännande utmaningen som besöksnäringen står inför, att fortsätta ha en stabil tillväxt i framtiden. Det var ganska enkelt att tacka ja till erbjudandet, för jag visste sedan tidigare vilka duktiga människor som jobbar i Swedish Lapland.

Vilken blir den viktigaste uppgiften för dig som vd?

– Det blir egentligen att fortsätta i redan inslagna hjulspår. Swedish Lapland uppvisar väldigt fina tillväxtsiffror och jag vill vara med och fortsätta driva regionen i den riktningen. Mitt viktigaste fokus blir att skapa nytta för de hjältar till entreprenörer vi har inom regionen och att hitta en stabilitet i hur vi finansierar vår verksamhet.

Vad tar du med dig för lärdomar från ditt senaste jobb på Länsstyrelsen Norrbotten?

– Jag kommer senast från en tjänst där som näringslivschef. Jag har alltså erfarenheter av myndighetsvärlden och kan ta med mig det perspektivet in i min nya roll.

Swedish Laplands gäster spenderar mycket på plats, har Besöksliv skrivit om tidigare, hur jobbar ni framåt för att förvalta det?

– För mig är det viktigt att vi välkomnar alla, allt från gäster som kommer hit i egen bil till de som flyger hit i privatjet. Givetvis ska vi fortsätta maximera våra erbjudanden, men inte för att kräma ur så mycket pengar som möjligt – utan för att göra gästerna nöjda och villiga att komma tillbaka.

Den arktiska livsstilen som Swedish Lapland marknadsför är inte alls obekant för dig personligen, berätta?

– Det stämmer, jag är född och uppvuxen i Luleå. Jag tycker om skärgården och har ett snudd på ohälsosamt intresse för flugfiske. Jag är väldigt kär i norra Sverige. Det finns så mycket att uppleva här, och det behöver inte vara så mycket konstigheter. Lugnet och naturen är upplevelser i sig.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...