Annons

”Vill lära mig att göra den perfekta cappuccinon”

zoom Joakim Carlsson blir ny vd för Waynes coffee. FOTO: Pressbild
Joakim Carlsson blir ny vd för Waynes coffee. FOTO: Pressbild
KARRIÄR: Efter nio år som vd för Sibylla byter Joakim Carlsson korv och hamburgare mot kaffe och fikabröd. Nu axlar han rollen som vd för Waynes coffee.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det? 

– Tack så mycket! Jag känner mig stolt över att få ta över grundaren Anders Ståhls koncept efter Mats Hörnell. Det   är väldigt inspirerande att få komma in i en organisation och i ett koncept som verkligen är förberedda på att fortsätta växa och ta nya marknader.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet? 

– Waynes är det absolut starkaste Franchisekonceptet inom kafébranschen och jag tycker att det finns en stor potential att växa. Det finns även en tydlig och stark ägare, Tank & Rast från Tyskland och många duktiga medarbetare och franchisetagare. Sen drivs jag av utveckling och att få både människor och företag att växa och det finns stora möjligheter här.

Vad blir viktigast i ditt uppdrag? 

– Det blir två delar. Dels att ta oss igenom den otroligt tuffa tiden som pandemin har inneburit för hela besöksnäringen, men också att lägga stort fokus på att skapa lönsamma franchisetagare som i sin tur skapar möjligheter till fler etableringar på både befintliga och nya marknader. För att ett franchisekoncept ska vara framgångsrikt så måste det vara lönsamt för alla parter, inte minst för franchisetagarna.

Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast? 

– Att lära känna alla medarbetare och engagerade franchisetagare. Min uppgift som ledare är ju att hjälpa alla i kedjan att få de bästa förutsättningarna de behöver för att lyckas. Sen ser jag såklart fram emot att verkligen lära mig att göra den perfekta cappuccinon.

Du har tidigare arbetat som vd för Sibylla, vad tar du mer dig för erfarenheter därifrån? 

– Den viktigaste erfarenheten är att det handlar om att skapa ett lag som tillsammans spelar åt samma håll. Det måste man lägga tid och resurser på. Det handlar även väldigt mycket om att skapa en tydlig gemensam målbild, ett syfte, om varför vi gör det vi gör och att få alla att enas runt det. Då måste man bygga förtroende och tillit till varandra och fokusera på möjligheterna och inte problemen. Det är också viktigt att vi är tydliga med vad det innebär att vara med i ett koncept. Vad kan man göra och vad kan man inte göra i konceptet.

Du har även haft en rad styrelseuppdrag, bland annat för Visita. Berätta, vad är det du har gjort? 

– Jag satt som suppleant i Visitas riksstyrelse under fem år som var väldigt intressanta och lärorika. Nu sitter jag i Brynäs Ifs styrelse sedan ett antal år och det är ju också något som tagit mycket tid det senaste året. Sen har jag jobbat en del olika projekt kopplat till franchise och rekrytering till franchisekedjor.

När insåg du att du ville jobba i restaurang/kafé-branschen?

– Dels älskar jag verkligen service och yrken där det handlar om att möta människor. Sen är jag väl mer eller mindre uppvuxen i snabbmatsbranschen så steget över till kafé är inte så stort. Det finns många likheter såklart men jag tror också att just kaféer kommer att ha en mycket bra framtid utifrån hur vi människor möts idag och hur vi kommer mötas i framtiden. När väl pandemin släpper greppet så finns det ett uppdämt behov av att få komma ut och träffa varandra och umgås. Där har Waynes en riktigt stor potential att bli den bästa mötesplatsen för en fika.

Vad för typ av ledare är du?

– Jag är en person som försöker leda genom att lyssna och få mina medarbetare att känna förtroende och ta ansvar. Det handlar inte om vad jag beslutar eller inte, utan hur vi tillsammans kan skapa en miljö där medarbetare vågar och kan ta beslut som driver oss tillsammans framåt. Jag försöker vända lite på pyramiden och ställa frågan till mina medarbetare vad de behöver för att kunna få så bra utväxling av sin kompetens som möjligt. Jag vill vara med därute där det händer i kaféerna men jag är också gärna den som står på scenen och pekar mot målet som vi satt upp och övertygar om att det är rätt väg att gå.

Du axlar posten som vd i en tid av utmaningar, hur ser du på det? 

– Ja det är verkligen en historiskt tuff period att komma in i en sån här roll. Vi måste verkligen ta franchisetagarnas svårigheter på allvar och göra allt vi kan för att hjälpa till. Och när jag menar vi så menar jag verkligen alla inblandade, det är inte någon enskild som kan lösa det här utan det gör vi tillsammans. Sen tror jag verkligen att det finns en stark kraft och överlevnadsinstinkt hos våra franchisetagare att verkligen reda ut det här. Och när det väl vänder så måste vi vara på hugget och ta tillvara på behovet som gästerna har att komma ut och träffas över en fika.

Vad vill du göra med Waynes? 

– Jag vill verkligen vara en del av tillväxtresan som är påbörjad de senaste åren. Hela konceptet har gått igenom en uppdatering med både grafisk profil, inredning och digitalisering. Sen kom pandemin och satte käppar i hjulen. Jag vill se till att vi verkligen frigör potentialen i konceptet och öppnar kaféer på de orter i Sverige där vi inte finns. Jag vill också att vi öppnar på ännu fler internationella marknader, där handlar det om att sprida den svenska fikakulturen. Nyckeln är att göra det tillsammans, vi måste skapa en stark gemenskap och stolthet, från den kille eller tjej som jobbar extra på helgerna till hela huvudkontoret och våra ägare. Det ska vara den godaste fikan med den bästa servicen.

Hur ska du få med dig personalen? 

– Genom att se till att alla känner sig delaktiga och sedda. Det gäller såklart både medarbetare på kontoret och alla ute kedjan. Även om det handlar om gott fika eller ett bra koncept så handlar det i slutändan om att vi jobbar med människor, för människor och genom människor.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...