Annons

50 år av skidåkning i Klövsjöfjäll

zoom Klövsjöfjäll firar 50 år. Bild: Klövsjöfjäll
Klövsjöfjäll firar 50 år. Bild: Klövsjöfjäll
NYHETER. Jubilerande skiddestinationen firar in påsken med fullbokat hotell och både sol och snö i backarna.
Annons

Det var Lars Backskog som lade grunden för skidområdet i Klövsjö i början på 70-talet och sedan dess har Klövsjöfjäll vuxit från värdshusverksamhet till att bli ett toppmodernt hotell. Klövsjö skidområde är en del av SkiStar sedan 1999.

– Utan turistsatsningen hade det i princip inte funnits någonting här, säger Anders Backskog, son till Lars Backskog, som i dag driver verksamheten.

– Pappa kom på det här i slutet av 60-talet eftersom han var väldigt intresserad av alpin skidåkning och det tog riktig fart när Ingemar Stenmark kom in i bilden, säger han.

Världseliten på plats

År 1981 hade Klövsjö ett stort event där hela världseliten var på plats med 18 000 besökare. Då stred Ingemar Stenmark och Phil Mahre om medaljerna i parallellslalom i backen. En stor fototapetvägg på anläggningen vittnar om detta. Varje år när Anders Backskog intervjuar säsongsarbetarna så har han med en fråga om legenden Stenmark.

– Jag brukar fråga om de vet vem han är och det är de helt på det klara med – han vann ju Let´s Dance, skrattar han.

Stark huvudägare

Lars Backskog har jobbat 40 år i branschen och de sista fem åren har handlat mycket om att rusta upp anläggningen. Det var tuffa år under pandemin.

– Som tur är har vi en stark huvudägare i fastighetsbolaget Lilium och det var förutsättningarna för att kunna göra den här stora satsningen, säger han.

Anläggningen har nu 39 dubbelrum, 12 lägenheter, konferens, SPA, restauranger och butiker och är en stor arbetsgivare i Bergs kommun.

– Vi har 25 anställda totalt, varav 13 är helårsanställda, säger Anders Backskog.

Inflationen bidrar

Bokningarna har legat på en hög nivå hela vintern och påsken är inget undantag.

– Förra året var ju lite dopat, men det har visat sig att vi hållit de siffrorna. Det har varit helt fantastiskt hela vintern och vi ser inga tecken på lågkonjunktur än.

Anders Backskog tror att några av faktorerna till det fortsatt höga trycket på anläggningen dels beror på att svenskarna upptäckte fördelarna med fjällvärlden under pandemin, dels på inflationen.

– När den svenska kronan faller så väljer många att stanna på hemmaplan, men vi har inte märkt att gästerna spenderar mindre pengar. Det rullar på ordentligt.

Strålande prognoser för påsk

Påskhelgen ska enligt prognoserna erbjuda vackert väder och mycket snö.

– Det ser bra ut, nu har vi strax under metern, det är kallt på nätterna och dagsmeja på dagarna. Precis som det ska vara en bra påsk. Nu är man glad att man bor och lever häruppe, säger Anders Backskog.

Under påsken arrangeras flera event. Det blir bland annat stora after skin, tävlingar och maskerader för barn.

– Det är mycket traditionella påskarrangemang, mycket runt familjen, vi har nästan slitit ut väderapparna när vi har planerat.

Tid att förvalta

När det gäller planer för framtiden så handlar det om att utveckla destinationen, men de stora investeringarna är redan gjorda för ett bra tag framöver.

– Vi investerade 100 miljoner på upprustningen under pandemin. Det har varit en tillväxt utan dess like häruppe under pandemitiden, men nu har det planat ut lite så nu handlar det om att förvalta det vi byggt och att utveckla destinationen, säger Anders Backskog.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...