Vi har hört det förr: digital nÀrvaro Àr A och O för smÄ företag i besöksnÀringen. I grannkommunen eller i Japan. De flesta Àr överens om att en viktig framgÄngsfaktor för smÄ företag i besöksbranschen Àr just detta: Att man syns och finns pÄ webben, bÄde hÀr hemma och internationellt.
Check för affÀrsutveckling
Men, det ska ju göras ocksÄ. Och det Àr inte alltid det finns tid och kunskap för affÀrsutveckling av den delen av verksamheten.
â Det kan till och med vara sĂ„ att digitalisering Ă€r en förutsĂ€ttning för att företaget ska kunna fortsĂ€tta att existera, sĂ€ger Karin Silfversten pĂ„ TillvĂ€xtverket.
DÀrför kan smÄ företag i 18 regioner nu söka affÀrsutvecklingscheckar som ska anvÀndas till digitalisering eller internationalisering och dÀr extern kompetens tas in.
Och att checkarna, som Ă€r pĂ„ 50 000 â 250 000 kronor, ska anvĂ€ndas för att finansiera maximalt halva kostnaden för köp av en tjĂ€nst eller projektanstĂ€llning, Ă€r en poĂ€ng i sig.
â MĂ„nga företagare vet att man âborde göra nĂ„gotâ, men exakt vad och hur man ska gĂ„ tillvĂ€ga Ă€r mindre klart, sĂ€ger Karin Silfversten.
Checkarna för internationalisering kan till exempel anvÀndas för att göra marknadsundersökningar eller nÄ kunder utomlands.
För att fÄ rÀtt att söka checkarna ska företaget ha mellan tvÄ och 49 anstÀllda och omsÀtta minst tre miljoner kronor.