Annons

Årets branschförflyttare har vuxit från två till tio anställda

zoom Det prestigefulla priset Årets branschförflyttare gick till Dragsö Camping & Stugby. Foto: SCR
Det prestigefulla priset Årets branschförflyttare gick till Dragsö Camping & Stugby. Foto: SCR
NYHETER. Dragsö Camping & Stugby tilldelas utmärkelsen Årets branschförflyttare. Anläggningen har gått från klassisk camping till en outdoorverksamhet året runt - arbetet har gett goda resultat.
Annons

Den glödheta sommaren 2018 resulterade i ett nytt rekordår för campingbranschen. Och nu har de anläggningar som utmärkt sig uppmärksammats vid SCR Svensk Campings årsmöte. Det prestigefulla priset Årets branschförflyttare gick till Dragsö Camping & Stugby.

– Det känns jätteroligt, vi ser det som en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger ägaren Thomas Berg.

Bakgrunden är att Thomas och hans fru Marinette år 1995 började undersöka vilka utvecklingsmöjligheter deras camping hade.

– För att locka gäster krävs attraktiva boenden och spännande aktiviteter. Vi insåg att vi med vårt läge vid skärgården satt på en riktig pärla: sportfiske.

De köpte sex båtar och marknadsförde sig mot marknaden i norra Europa. Det föll väl ut och för att möta trycket från fisketuristerna har man under åren utökat verksamheten, från sex till 22 båtar och från nio till 36 stugor. Och nu tar man nästa steg.

– Vi har lanserat sajten blekingeoutdoor.se, där vi marknadsför våra aktivitetspaket: cykling, paddling i skärgård och fiske. Och vi har precis skrivit avtal med en dykfirma för att kunna arrangera dykresor samt med ett företag som driver överlevnadskurser.

Det ökade antalet aktiviteter innebär att Dragsö Camping & Stugby kunnat skapa fler boendesäsonger.

– De internationella gästerna vill inte komma under högsäsong, utan nu i mars och fram till mitten av juni samt från mitten av augusti till november. Så i dag är vi en helårsanläggning och vi har vuxit från två till tio anställda.

Hur mycket har ni investerat i detta?

– Oj, det handlar om många miljoner genom åren. Som ett exempel kommer vi nu att investera 4,5 miljoner i en ny restaurang.

Till sist: hur ser den kommande campingsäsongen ut?

– Försäsongen ser lite sämre ut än förra året, beroende på att helgerna ligger så nära varandra och att folk inte tar ut klämdagar. Men om vi tittar på hela säsongen så är det tre procent upp jämfört med ifjol.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...