Annons

Astrid Lindgrens Värld satsar 30 miljoner på Mattisborgen

zoom
"Vi vet att när en karaktär lyfts så drar det både fler och nya gäster", säger Joacim Johansson, vd Astrid Lindgrens Värld. Foto: Örjan Karlsson, Simon Palerbro/Astrid Lindgrens Värld
NYHETER. När Astrid Lindgrens Värld öppnar i maj är det med såväl en ombyggd spelplats och ett helt nytt affärsområde.
Annons

Det blir extra mycket fokus på Ronja Rövardotter i år: Astrid Lindgrens Värld har investerat nästan 30 miljoner kronor i området kring Mattisborgen i samband med att Netflix visar en nyfilmatisering av berättelsen. Serien har premiär under året i såväl Norden som flera andra europeiska länder.

– Det är mycket positivt för oss. Vi tror som alltid att när en karaktär får ljus på sig så lyfter det hela parken, säger Joacim Johansson, vd Astrid Lindgrens Värld.

Så en serie på Netflix påverkar besökstrycket här?
– Ja, vi vet att när en karaktär lyfts så drar det både fler och nya gäster. Det är ju faktiskt så att man kan tro att alla har koll på Astrids berättelser men så är det ju inte. Men syns man så finns man. Det är därför vi gör en utbyggnad för att kunna ta emot fler gäster och ökar platserna vid Mattisborgen från 600 till 1 200.

Hur ser ni till att inte förlora den nära känslan?

– Närhetskänslan är under lupp. Vi ska hålla i den och det är en ständig utmaning. Med fler gäster krävs större spelplatser och det vi gör är att vi tänker på avståndet från spelplats till första rad, det måste vi hålla i. Vi ser också till att vinkla upp gradängen så att publiken kommer nära.

Förändringarna i parken ska koppla till tv-serien. Hur då?

– Vi har tittat på hur tv-teamet har rört sig i byn och så har vi tagit in en del detaljer från deras inspelning. Till exempel bygger vi en tydlig palissad runt borgen och det blir mer träd, sten och växtlighet. Man kommer känna igen ansatsen från serien i miljön hos oss.

Årets säsong på Astrid Lindgrens Värld startar den 17 maj och då ska det upprustade borgområdet stå klart, liksom en helt ny restaurang: Villa Linnéa. Vem är den döpt efter?
– Det är ett hittepånamn. Ibland tar vi något ur en berättelse men nu har vi hittat på. Vi har ett helt tematiserat hus på vår 50-talsgata, där man kan äta i familjens bibliotek eller barnkammare eller vardagsrum. Miljön är oerhört rik på detaljer – det kommer bli en utmaning att städa den!

På ovanvåningen i villan gör ni plats för konferenser. Hur kommer det sig?

– Det är ett nytt affärsben som vi satsar på. Möten kommer inte bli vår största affär men nog så viktig för en jämnare beläggning året om. Den delen ska vara aktiv när parken är stängd. Vi har byggt så många bäddar i Astrid Lindgrens Värld och vill undvika att de står tomma. Och om vi kan ha en lite större verksamhet året runt kan vi dessutom ta in en kock till och en värd till.

Ni är 76 året runt-anställda nu. Är ni tillbaka på samma nivå som innan pandemin?
– Ja, vi har verkligen studsat tillbaka. Vi tvingades avsluta 15 anställningar och var nere på 60. Och när det gäller möten har vi märkt ett intresse just för att vi är det vi är: sång och musik och teater. Vi har en unik värld hos oss och det ska vi nyttja på rätt sätt.

Förra året invigdes utställningen ”Astrid Lindgren och sagans kraft” i Astrid Lindgrens barndomshem Näs. Då trodde du på ett genomslag för utställningen 2024 liksom på ett tillskott av internationella gäster. Vad säger du om det idag?

– Vi hade ett väldigt starkt år på Näs i fjol – inte minst tack vare valutan då danskar och tyskar fick mycket för pengarna. Och nu när vi tittar vi på bokningarna av utländska bussbolag så är det redan lite fler bokningar än i fjol! Så känslan är att det kan bli ett fortsatt riktigt bra år.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...