Annons

Bokningsrekord för Skistar

zoom Skistars bokningsläge inför vintersäsongen ökar med tio procent jämfört med i fjol. Foto: Skistar
Skistars bokningsläge inför vintersäsongen ökar med tio procent jämfört med i fjol. Foto: Skistar
NYHETER. Skistars bokningsläge inför vintersäsongen ökar med tio procent jämfört med i fjol och är bättre än före pandemin. ”Återhämtningen går snabbare och hemestertrenden är här för att stanna”, skriver vd Stefan Sjöstrand i en kommentar till Skistars bokslut.
Annons

Skistars vd ser ljust på den kommande skidsäsongen.

”Intresset för alpin fjällturism i Skandinavien är större än någonsin inför vintern då många bokar tidigt och de utländska gästerna, framför allt från Danmark, återkommer tack vare lättnader kring reserestriktioner, skriver Stefan Sjöstrand i en kommentar till bokslutet för det gångna året.

Jämfört med vintersäsongen före pandemin 2018/19 är ökningen ännu större, plus 15 procent, enligt Skistar.

”Samtidigt som inhemsk efterfrågan på en aktiv semester i fjällmiljö är stark, så syns en ökad efterfrågan även från internationella gäster. Även andra affärsområden, såsom SkiStar Business (grupp- och konferensverksamhet), har en ökad efterfrågan inför kommande vinter”, skriver bolaget.

Satsningen på sommarturism i fjällen ledde till att antalet gäster ökade med 60 procent, lockade av trailcykling, klätterparker och vandring.

Skistars bokslut sträcker sig från september till augusti och sammanfaller alltså inte med kalenderåret. Trots en bra vintersäsong i svenska fjällen föll intäkterna något jämfört med föregående säsong. Förklaringen är att Skistar tappade intäkter i Norge och Österrike på grund av hårda restriktioner. Inför årets säsong ser det bättre ut. Anläggningen i Österrike är såld och restriktionerna har slopats i både Sverige och Norge.

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Johan Öhman är grundare av Suusify, framtidens hotellallians. Med hjälp av tillförlitlig data och smarta analyser ska alliansen hjälpa hotell att minska kostnader och öka intäkterna. – Vi ser också hur många hotell är l...