Annons

Cirkulärt i Järvsöbacken

zoom Foto: Järvsöbacken Peter Augustsson, vd
Foto: Järvsöbacken Peter Augustsson, vd
NYHETER. “Det är viktigt att kunna erbjuda ett helhetskoncept som gör det lätt för alla att besöka oss”. Det säger Peter Augustsson, vd för Järvsöbacken, om att de erbjuder uthyrning av vinterkläder.
Annons

När Besöksliv ringer upp Peter Augustsson för att prata om cirkulära kläder och uthyrning av ytterkläder, ligger massor av snö på träden. Alla nio liftar är öppna och i de 23 nedfarterna är det full fart med många åkare.

– Att kunna erbjuda uthyrning av hela spannet; från skidutrustning, mössor, skidglasögon och nu även ytterkläder, känns toppen och som en viktig del i vårt hållbarhetsarbete, säger han.

Det är andra året i rad Järvsöbacken hyr ut kläder i samarbete med klädföretaget Lindex. Än så länge sker det i relativt liten skala, men Peter Augustsson hoppas och tror att fler och fler ska få upp ögonen för detta och att uthyrningen skalas upp för varje år.

Hur kom det sig att ni startade initiativet?

– Lindex hade uppmärksammat vår destinations hållbarhetscertifiering och att vi tillsammans med destination Järvsö arbetar hållbart året runt. Så det var faktiskt Lindex som kontaktade oss och ville testa. Det kändes helt rätt så vi gjorde ett test förra året och nu har vi utökat, säger han och förklarar att en annan av anledningarna till att Lindex valde just dem som samarbetspartner kan vara att tåget ligger i nära anslutning vilket gör det lätt för alla att besöka skidanläggningen.

Hur funkar det rent praktiskt?

– Lindex tillhandahåller kläderna och ser till att vi har ett bra lager av kläder, sedan sköter vi om hela uthyrningsapparaten. Vi kan i nuläget hyra ut skidoverall, skidbyxor och skidjacka till barn, bara över dagen eller under hela vistelsen. Våra medarbetare hyr sedan ut och tar emot kläderna, tvättar och ser till att kläderna är hela, rena och fräscha så att de kan hyras ut igen.

Varför är detta initiativ viktigt för er?

–  Dels är det roligt för oss att ett så stort företag vill samarbeta med oss, dels är det viktigt för oss att tänka cirkulärt. Vi vill hjälpa besökarna att ta bra och kloka beslut på alla sätt vi kan, säger han och fortsätter:

– Vi tar också mycket för givet idag. Många är inte vana vid vintern och är förstagångsbesökare hos oss, det känns då extra viktigt att kunna erbjuda ett helhetskoncept som gör det lätt för alla att besöka vår skidanläggning.

Ni hade premiär för Järvsöbacken i början på december och då invigdes samtidigt det helt nya skidområdet på den norra sidan av berget. Hur har det gått?

– Jättebra! Det här är vår största satsning någonsin och vi hade nästan 3 900 besökare första helgen. Vi har satsat 100 miljoner kronor i en ny sexstolslift och ett helt nytt skidområde med tre nya nedfarter. Det är verkligen roligt och vi har fått en riktigt fin start med mycket natursnö som lagt grunden för hela säsongen.

När allt är i full drift har Järvsöbacken 23 nedfarter, nio liftar, fem rullband, två stora barnområden och en lekfull snöpark. De har öppet varje dag fram till den 7 april.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...