Annons

Comeback för traditionell julmarknad

zoom Julmarknaden i Helsingborg är tillbaka. – Många har längtat, säger projektledare Maria Axelsson. Foto: Anna Bank, Helsingborgs Museum
Julmarknaden i Helsingborg är tillbaka. – Många har längtat, säger projektledare Maria Axelsson. Foto: Anna Bank, Helsingborgs Museum
NYHETER. Runt 15 000 besökare på tre dagar. Ja, så många – och förhoppningsvis fler – förväntar man sig komma när det åter är dags att fira in julen på Fredriksdal museer och trädgårdar i Helsingborg. 
Annons

Att den traditionella julmarknaden som ägt rum sedan 1987 ställdes in förra året innebar en stor förlust för många av utställarna.

– Framförallt drabbades många mindre aktörer inom mat- och restaurangbranschen som ju haft det tufft under hela pandemin. För många är intäkterna från julmarknaden en stor del av den årliga inkomstkällan. Att vi är tillbaka innebär självklart en lättnad för dem, säger Maria Axelsson, projektledare på Fredriksdal museer och trädgårdar.

Runt 80 utställare deltar i årets Jul på Fredriksdal som pågår mellan den tredje och femte december. Medan runt hälften av dessa erbjuder hantverk, står den andra hälften för ett mat- och dryckesutbud. En härlig blandning av lokala läckerheter med något för de flesta smaker, enligt Maria Axelsson.

– Det blir allt från ostar, bakverk och saftiga korvar till skånska delikatesser och glögg. Att köpa med hem eller att äta på plats.

Fredriksdal museer och trädgårdar är ett friluftsmuseum och en botanisk trädgård med betande djur som sträcker sig från charmiga gamla stadskvarter till Lillarydsgården i skogsbygden. På området ordnas årligen två stora marknader. Vid sidan av den traditionella julmarknaden hålls även skördemarknaden Mikaeli den sista söndagen i september som även den gjorde comeback i år.

– Det märktes att många hade längtat. Både efter traditionen i sig, men framförallt för att få vara tillsammans på ett “normalt” sätt igen. Då gällde fortfarande restriktioner om avstånd som vi kommer vi behålla även på julmarknaden, säger Maria Axelsson.

Vid sidan av klassisk torghandel, musikuppträdanden och skaparverkstad hålls i år även två utställningar på temat hållbart i herrgården på området.

– Vi satsar allt för att göra upplevelsen så stämningsfull som möjligt. Det enda vi inte rår över är vädret. Vilket ju också påverkar marknaden. Blir det en solig andra advent-helg kan vi möjligen nå upp till 20 000 besökare, säger Maria Axelsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...