Annons

”En förutsättning för utveckling och innovation”

zoom Helene Gustavsson, enhetschef på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.
Helene Gustavsson, enhetschef på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.
NYHETER. Branschen behöver bli bättre på att fånga in nyutbildande studenter, enligt Grythyttans enhetschef Helene Gustavsson.
Annons

I april förra året uppmärksammade Besöksliv att det var färre sökande till Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. Enhetschefen Helene Gustavsson rapporterade då att läget var allvarligt och uppmanade besöksföretag att skicka sina ”pärlor” till någon av utbildningarna i Grythyttan för kompetensutveckling.

Svårt att fylla platser

Samma minskning i antal sökande gäller generellt till utbildningar inom gastronomi vid Umeå universitet och Högskolan i Kristianstad. Även gymnasieprogrammen har haft svårt att fylla sina platser.

Nu har antagningen till höstterminens högre utbildningar precis öppnats och frågan är hur ansökningsantalet till utbildningarna kommer att landa i år.

– De sista åren har våra ansökningar procentuellt sätt gått upp, men ur ett historiskt perspektiv så är det värre, säger Grythyttans enhetschef Helene Gustavsson.

Vilka faktorer ser ni påverkar ansökningsantalen?

­– I media har mycket negativt om vår bransch kommunicerats och många unga flydde fältet under pandemin. Sen tror jag också att det handlar om löneläget, man tjänar mer inom exempelvis handeln där man får en högre OB-ersättning.

Helene Gustavsson konstaterar att unga vuxna i dag går direkt vidare till universitet efter gymnasiet och inte behöver ha jobb under några år mellan utbildningar.

– Det finns  heller inte någon tradition att läsa gastronomi på högskolenivå i Sverige, om man vill arbeta och göra karriär inom branschen, säger hon.

Så det kan finnas ett visst glapp mellan näringslivet och studenterna?

– Så kan det vara. Men vi är övertygande om att högre utbildning är en förutsättning för framtida utveckling och innovation inom branschen och kringliggande näringar.

Hur jobbar ni med er marknadsföring och synlighet?

– Vi kommunicerar mest via sociala medier som Facebook och Instagram. En tendens vi ser är att många  studenter rekryteras till andra yrkesområden efter avslutad utbildning. Som exempel har vi studenter som arbetar med kund- och säljservice inom bankvärlden. Branschen i stort har problem att plocka upp och fånga in utbildande studenter, säger Helene Gustavsson.

Utöver synligheten i sociala medier närvarar Campus Grythyttan på gymnasiemässor, är medarrangör av gymansie-SM och marknadsför de fristående kurserna bland studenter som läser andra utbildningar.

Programmen skickar även ut sina studenter till de gymnasieskolor där de tidigare pluggat, för att informera om utbildningarna och tar emot studiebesök på campus.

Är någon utbildning hos er särskilt populär?

– Av våra två program, Kulinarisk kock och måltidskreatör och Sommelier och måltidskreatör är det Kulinarisk kock som har flest sökande. Det är viktigt att framhålla att det är en superrolig bransch vi utbildar för. Inte minst för den viktiga omställningen mot hållbarhet vi alla måste arbeta för.

Har ni märkt ett ökat intresse från era studenter gällande hållbarhet?

– Vi håller på att revidera våra program och till hösten 2023 kommer ett tydligt hållbarhetsfokus vara integrerat. Vi märker att våra studenter har ett stort intresse för arbetsmiljö och hållbart ledarskap, säger Helene Gustavsson.

Även Gastronomiprogrammet i Umeå hoppas på högre intresse inför höstens utbildningasstart.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...