Annons

First Camp tar ett allt fastare grepp om campingkartan

zoom Kronocamping är den senaste i raden av First Camps förvärv. First Camps vd Johan Söör.
Kronocamping är den senaste i raden av First Camps förvärv. First Camps vd Johan Söör.
NYHETER. ”Jag brukar jämföra det utbud som finns på våra campingplatser med det du får på en charterresa”, säger Johan Söör, vd på campingjätten som nyligen tog över femstjärniga Kronocamping i Lidköping.
Annons

First Camp har gått från 20 till 71 anläggningar sedan 2018 när den nuvarande vd:n Johan Söör började. Den senaste campingen som hamnar under First Camp-paraplyet är femstjärniga Kronocamping i Lidköping, en välkänd campingplats längs Vänerns strand i Västergötland.

Kronocamping har ägts och drivits av samma familj i tre generationer. Och syskonen blir kvar i driften, berättar First Camps vd Johan Söör:

– På kort sikt gör vi inte så mycket som ny ägare. Kronocamping är en väldigt välskött camping som fått en rad utmärkelser och har många återkommande gäster, så vi börjar med att lära känna den mer. När vi tar över en camping är det alltid en balansgång mellan integration i First Camp-varumärket och att behålla den campingens ofta viktiga särart, det som gör den speciell.

Effektiv digital utveckling

Strategin som First Camp identifierat är att en större aktör kan vara mer effektiv i exempelvis digitala utvecklingen, något som familjeägda anläggningar ofta inte mäktar med på samma sätt.

– Vår webb är nu Skandinaviens största bokningskanal för camping och stugboende. Vi ser mer och mer samordningsvinster där en gäst lär känna en First Camp-destination och sedan bokar andra inom koncernen, säger Johan Söör.

Han menar att ett välkänt varumärke innebär en trygghet för människor. Har du bott på en First Camp-anläggning och gillat det är chansen stor att du väljer samma aktör nästa semester.

Vissa har fortfarande en förlegad Sunes sommar-bild av campare med trädgårdstomtar utanför förtältet. Vem är den typiske camparen på 2020-talet?

– Jag tycker att den bilden är förlegad, ja. Jag brukar jämföra det utbud som finns på våra campingplatser med det du får på charterresa. Du får ofta tillgång till pool eller vattenland, barnklubb, yoga, träning, restaurang, padel, kanske spa… Och alla bor inte i tält eller husvagn: vi har över 3000 stugor i vårt utbud också.

Vilka nya trender ser du inom camping och campingplatser?

– Folk vill aktivera sig mer, och gärna också barnen. Nu ser inte utbudet likadant ut på alla våra anläggningar men vi har ofta padel, yoga, kajakuthyrning med mera i anslutning till våra campingar.

Är de utländska gästerna tillbaka igen?

– Verkligen. Pandemin var ett hack i kurvan men sedan dess har det fortsatt att öka. Dels har nog valutan spelat in, dels tror jag på en klimatmässig trend eftersom det som bekant börjar bli väldigt varmt vid Medelhavet på somrarna. Vi ser att många tyskar och nederländare snarare söker sig norrut till Skandinavien där temperaturen brukar vara mer lagom, säger Johan Söör och tillägger:

– Jag var på en konferens nyligen där några italienska campingägare gav uttryck för en genuin oro kring det här – de tror att fler kommer dra sig för att boka campingsemester i Italien på somrarna om värmeböljor och bränder fortsätter.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...