Annons

Fjälldestinationen med bästa varumärket

zoom Torbjörn Wallin är vd för storsatsande Idre Himmelfjäll.  Foto: Ulf Palm
Torbjörn Wallin är vd för storsatsande Idre Himmelfjäll. Foto: Ulf Palm
NYHETER. Idre Himmelfjäll är utsedd till Årets varumärke i Dalarna 2022 – ett kvitto på ett målmedvetet och långsiktigt arbete.
Annons

Vad är ett varumärke? Egentligen? Det är en fråga som gänget bakom Idre Himmelfjäll har ställt sig många, många gånger.

– Det handlar inte bara om vad man ska stå för, utan också om vad man inte ska stå för, säger Torbjörn Wallin, som har varit involverad i den nya fjälldestinationen sedan 2014.

Samtycke från Idre Sameby

– Det började före min tid, då man framför allt strävade efter att det man bygger nu ska genomsyras av respekt för lokal historia och för lokalbefolkningen. En förutsättning för att Himmelfjäll skulle kunna bli av bygger på samtycke från Idre sameby.

Ett annat exempel är nedfarterna, som inte är spikraka utan ringlar sig fram genom gammal fjällskog.

– Står det ett 400-årigt träd i nedfarten så har nedfarten fått svänga, säger han.

Ny fjälldestination sedan 2019

Fjälldestinationen Idre Himmelfjäll öppnade 2019. Målgruppen är framför allt skidåkande barnfamiljer och hittills har investeringar i el, vägnät, vattenledningsnät, stugor och själva anläggningen landat på omkring två miljarder kronor.

Det ska satsas ännu mer om några år, bland annat på ett nytt centrum med skilodge och tillhörande service.

– Ett helt nytt samhälle har vuxit upp här. Hemestertrenden har gynnat oss och det har varit fantastiska år. Under vintern 2021–2022 växte vi med 100 procent och nu i vinter har vi en tillväxtprognos på cirka 35 procent, säger Torbjörn Wallin.

Hur håller ni fast vid varumärket när ni växer så snabbt?

– Det kan absolut vara en utmaning och vi kommer att prövas många gånger i den fortsatta expansionen, genar vi eller genar vi inte i en enskild konkret fråga? Det är en fråga för alla från ägare, styrelse, kommunen, personal och alla gamla och kommande husägare, att man inte släpper igenom saker som vi inte kan stå för.

Vad blir största utmaningen framåt?

– Det är generellt en jätterolig tid nu, det söker sig många duktiga människor hit som vill vara med och bygga något bra. Den största oron nu handlar om faktorer som vi egentligen inte kan påverka, som kriget i Ukraina. Vi kan inte göra mer än allt vi kan för att den här tillväxtresan ska fortsätta.

Läs mer om mindre skidanläggningar och att bygga ett varumärke: 

Snöglädje i hemmabackarna på World snow day
Så bygger Östersund sitt varumärke