Annons

”Fjällsemester är något man prioriterar”

zoom Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef SkiStar. Foto: Ola Matsson
Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef SkiStar. Foto: Ola Matsson
NYHETER. SkiStars bokningsläge för vintern ser bra ut, Norge går starkt samtidigt som intresset för de svenska destinationerna håller i sig.
Annons

SkiStar ökade omsättningen med 54 procent i fjärde kvartalet och rörelseförlusten minskade. Bokningsläget för vintern ser bra ut och de danska gästerna är 30 procent fler. Samtidigt har bolaget presenterat ett besparingsprogram på 50 miljoner kr för att nå mer långsiktigt hållbara arbetssätt för åretruntverksamheten.

– I stort handlar det om att vi effektiviserar flera processer från till exempel inköp, marknad och digitalisering till olika affärsområden, så många roller förändras där vi tillämpar nya arbetssätt. Vi befinner oss i implementeringsfasen av processen just nu och de strukturella förändringarna trädde i kraft den 1 september, så att allt ska vara på plats när vi går in i vintersäsongen, säger SkiStars vd och koncernchef Stefan Sjöstrand.

Bygga volym under tid

Transformationen till att bli ett åretruntbolag går enligt plan och målet är att bygga volym under tid.

– Vi har gjort en större satsning på året-runt-aktiviteter sedan sommaren 2021. Flera av våra destinationer har ju redan en lång tradition av att ha en sommarsäsong som till exempel Åre och Trysil, säger Stefan Sjöstrand och fortsätter:

– Mycket handlar om att få våra vintergäster att också upptäcka oss sommartid och vice versa men också nya gäster. Därför erbjuder vi ett brett utbud kring till exempel vandring med hjälp på vägen med liften, MTB-cykling för alla nivåer – både trail och downhill – klätterparker och camps och events som lockar många, till exempel Tjejmilen i Sälen som är en succé. Vi är också mycket glada över att vår satsning på lägre priser i somras visade sig fungera mycket väl och vi ökade med hela 16 procent i antalet aktivitetsdagar under perioden.

Prisvärt sätt att resa

Att efterfrågan för fjällsemester ökade med sju procent jämfört med föregående år tror Stefan Sjöstrand beror på att fjällsemester fortfarande är något man prioriterar och värdesätter som familj eller grupp – trots att många fått ökade levnadskostnader.

– Att åka skidor är en del av den skandinaviska folksjälen och även om det är en stor investering för många så ger det så många mervärden och är ett prisvärt sätt att resa när man också bor tillsammans, åker skidor ihop och spenderar mycket tid utomhus på semestern.

30 procent fler danskar

Norge går starkt samtidigt som intresset för de svenska destinationerna håller i sig.

– Vi har 30 procent fler danska gäster som bokat just nu jämfört med samma period föregående år, de åker gärna till Sälen, Trysil och Hemsedal.

Rapporten visar en minskning av försäljningen av SkiPass, men Stefan Sjöstrand känner sig trygg inför säsongen i och med det positiva bokningsläget.

– Tappet vi hade under förra året beror på flera faktorer men främst på grund av att vi i slutet av vintersäsongen 22/23 hade något färre gäster än året innan, som var vårt bästa år någonsin.

Utvecklar med fler laddstolpar

Klimatavtrycket ska halveras fram till 2030, något som SkiStar arbetar kontinuerligt med.

–  Vi är redan på rätt väg och när vi förra året införde HVO100 (förnybar diesel) i alla våra pistmaskiner även i Norge, så minskade vi vårt klimatavtryck med 67 procent.

De största utsläppen kommer från gästernas resor till SkiStars olika destinatoner där 86 procent av gästerna kommer med bil.

– Samtidigt är våra gäster i överrepresenterade vad gäller el- och elhybridbilar. Vi kommer att utveckla destinationerna med fler laddstolpar för att underlätta resan på plats, men också påverka så att det ska finnas fler laddstationer på väg till destinationerna och erbjuda andra resealternativ såsom tåg och buss, säger Stefan Sjöstrand och fortsätter:

– En annan del är att minska våra utsläpp genom inköp. Ett bra exempel är skidhyra där gästen sparar både utsläpp och pengar – bara under förra året så hyrde vi ut 350 000 skidpaket, vilket totalt motsvarar 4 000 ton i reducerade utsläpp.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...