Annons

Halverade intäkter för Skistar

zoom Dyster säsongsavslutning för Skistar. Foto: Skistar
Dyster säsongsavslutning för Skistar. Foto: Skistar
NYHETER. Med över 400 miljoner i förlorade intäkter blev det en dyster avslutning på vintersäsongen för skidjätten Skistar, vars vd Stefan Sjöstrand nu har siktet inställt på nästa säsong. "Bokningsläget är det bästa någonsin vid denna tidpunkt på året", säger han.
Annons

Skistars rapportperiod inleddes den 1 mars lagom till coronapandemin bröt ut. Den 12 mars stängde norska myndigheter skidanläggningarna i Hemsedal och Trysil. Den 6 april stängdes även alpindestinationerna på den svenska sidan: Sälen, Vemdalen och Åre. Den viktiga påsksäsongen gick om intet.

– Det känns bra att vi fått publicera vår rapport. Trots allt var resultatet väntat. Dessutom har vi det bästa bokningsläget någonsin vid den här tiden inför nästa säsong, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

En förklaring till att inte försäljningsraset blev ännu större var att de svenska skidanläggningar tilläts hålla öppet under mars.

– Vår skipassförsäljning är basen men vi halverar på samtliga punkter. Glädjande är att vår onlineförsäljning går väldigt starkt, säger Stefan Sjöstrand.

Skistar har parerat en del av intäktstappet med minskade rörliga kostnader och permittering av personal. Företaget ska även söka kommande stöd för att få ersättning för fasta kostnader. Investeringar har dessutom skjutits på framtiden.

– Vi har skjutit på 180 miljoner i investeringar. Det handlar bland annat om att öppna upp nya skidområden. Får vi en normal säsong nästa år skulle jag tro att vi är tillbaka på samma nivå som tidigare när det gäller investeringar.

Har ni någon planering om det skulle bli en ny våg av pandemin nästa säsong?
– Under hela den här pandemin har vi haft ett bra samarbete med myndigheterna. Vi kommer att starta upp säsongen efter de riktlinjer vi tagit fram kombinerat med det vi lärt oss under våren.

När pandemin slog till hade Skistar en rekordstark säsongsstart bakom sig. Det betyder att den svaga säsongsavslutning får ett mindre genomslag på årsbasis. För Skistars första nio månader i rapportsäsongen. Uppgår intäkterna till 2 211 miljoner, vilket kan jämföras med 2 566 miljoner förra säsongen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...