Annons

Högt söktryck på restaurangutbildning

zoom Annika Fornander, programansvarig, Ryssbygymnasium:
Annika Fornander, programansvarig, Ryssbygymnasium: "Stort intresse för restaurangprogrammet." Foto: Colorbox/Privat
NYHETER. Vinden börjar sakta vända. Det tror i alla fall Annika Fornander, programansvarig för Restaurang & Livsmedelsprogrammet på Ryssbygymnasium i Småland. – Vi har ett högre söktryck i år än vi vågat hoppas på.
Annons

Internatskolan Ryssbygymnasium i Småland har i många år erbjudit restaurangutbildning. Oftast har söktycket varit stort. Men i samband med pandemin väcktes en oro och våren 2020 gick antalet sökande ner.

– Vi kunde fylla platserna då också men eftersom branschen drabbades så hårt kände vi oss framför allt oroliga för hur intresset framåt skulle se ut, berättar Annika Fornander.

Den oron har nu visat sig vara obefogad. I år har fler än 30 elever med höga betyg sökt programmet, som har plats för 22 elever.

– Det är vi jätteglada för. Jag tror verkligen att det finns en framtidstro nu. Vi har många sökande som är genuint intresserade och vi märker att flera av våra elever redan fått sommarjobb, säger Annika och fortsätter:

– Vi har just nu fler förfrågningar från företag som erbjuder praktikplats än vi har elever som är i behov av en plats.

Varför tror du att intresset för utbildningen ökat i år?

 – Jag tror att många börjar se framåt nu, och branschen är ju i stort behov av utbildad personal. Många ser nog att det kommer finnas goda möjligheter till jobb framöver.

Precis som många andra skolor har Ryssbygymnasium ansökt om att få bli certifierade enligt Visitas nya kvalitetssäkringsmodell för gymnasieskolors Hotell- och turism samt Restaurang- och livsmedelsprogram. Syftet med modellen är att säkra kvalitén på utbildningarna, ge branschen möjlighet att vara med och skapa inflytande över innehållet i yrkeskurserna. Något som Besöksliv tidigare berättat om.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...