Annons

Höjd skatt på husbilar kan bromsa campingens tillväxt

zoom Från den 1 september höjs skatten på husbilar. Foto: Rob Vanstone
Från den 1 september höjs skatten på husbilar. Foto: Rob Vanstone
NYHETER. Den fördubblade skatten på husbilar kan påverka campingbranschens starka tillväxt, tror campingföretagen. ”Känns väldigt ogenomtänkt”, säger Johan Söör, vd för Sveriges största campingkoncern, Nordic Camping-First Camp.
Annons

En fördubblad skatt, det är vad husbilsbranschen kan vänta sig från 1 september i år. Då träder de nya reglerna i kraft för att mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Campingföretagen, som ser den största tillväxten i just husbilar, ställer sig frågande till den kraftiga skattehöjningen, som meddelades av Transportstyrelsen så sent som i förra veckan.

– Det är en saftig höjning, och jag har pratat med husbilsägare och säljare som tycker att detta är väldigt besvärligt. Framledes lägger detta en dämpare på tillväxten och viljan att köpa husbil, jag tror att trenden kan mattas av, säger Unni Åström, vd för campingkedjan First Camp.

Även Johan Söör, vd för Sveriges största campingkoncern, Nordic Camping-First Camp (där First Camp ingår), menar att en skattehöjning kan påverka campingföretagens utveckling negativt.

– Överlag känns det här väldigt ogenomtänkt, och man verkar från politiskt håll inte förstå det värde camping- och husbilsmarknaden står för idag. Även om husvagnar står för en betydligt större del av våra gästnätter, så är det bland husbilar som den stora marknadstillväxten sker, säger Johan Söör.

Han fortsätter:

– På sikt kan den höga beskattningen i längden betyda mindre investeringar och att tillväxten mattas av.

Husbilsbransch och campingföretag upprörs inte bara över den kraftiga skattehöjningen, utan också över hur informationen har skötts från Transportstyrelsens håll.

Efter att i juli ha uppgett att beskattningen på husbilar inte påverkas av de nya reglerna, meddelade man alltså det motsatta så sent som i förra veckan.

Johan Söör anser att otydligheten är beklaglig.

–  Det är märkligt att man ger olika besked så nära inpå att de nya bestämmelserna ska börja gälla, återförsäljare och konsumenter har inte den fulla bilden, och det verkar inte finnas full klarhet i vad detta kommer att innebära och vad som omfattas av de nya reglerna.

Visita, som företräder campingföretagen, anser att Transportstyrelsens otydliga kommunikation är respektlös.

 Företag behöver långsiktiga spelregler och klara besked. Att Transportstyrelsen först ger ett besked för att en månad senare ge det rakt motsatta inger inget förtroende och är ytterligare ett exempel på när politiker och myndigheter visar låg respekt för företagens verklighet, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.