Annons

Hotellägare: ”Pandemins påverkan på beläggningen är brutal”

zoom Foto: HKC
Foto: HKC
NYHETER. Logiintäkterna minskade med 14,7 miljarder under 2020, enligt statistik från Tillväxtverket. Hotellägare vittnar om en näst intill förödande period under andra vågen.
Annons

Coronapandemin har lett till en kraftig minskning av turismen i Sverige. Enligt preliminär statistik från Tillväxtverket minskade antalet gästnätter på hotell, camping, stugbyar och vandrarhem med 36 procent 2020 jämfört med 2019. Logiintäkterna uppgick till 16,8 miljarder kronor, en minskning med 14,7 miljarder jämfört med året innan.

– Det blev ett historiskt dystert år för besöksnäringen med stora intäktsbortfall och många varsel. Hotell och restauranger har drabbats stenhårt av pandemin och restriktionerna. Dessvärre ser problemen ut att fortsätta under första halvan av 2021, säger Kristian Seth, analyschef på Tillväxtverket.

Gästnätter på enbart hotell minskade med 43 procent, hotellgruppen HKC med hotell både i och utanför storstäderna har känt av den kraftiga minskningen på alla håll.

– Vi har sex hotell i landet varav tre i storstäderna (Stockholm, Göteborg och Malmö) och tre i mindre städer. Pandemins påverkan på storstädsbeläggningen är brutalt med nedgångar på 75-85 procent sedan utbrottet av den andra vågen under hösten, säger HKCs vd Marcus Östlundh.

Men även hotellen i de mindre städerna har drabbats hårt av pandemins konsekvenser, inte minst då företags- och konferensgästerna nästan har uteblivit.

– För de mindre städerna – som till exempel Hudiksvall och Ängelholm – var nedgången på logiintäkterna 40-50 procent under 2020. För restaurangverksamheterna har restriktionerna om öppettider och alkoholförbud varit förödande och därför är tappet där ännu större, säger Marcus Östlundh.

Gästnätterna minskade i hela Sverige under 2020. Störst minskning hade Stockholms län, följt av Västra Götalands och Kronobergs län. Minst tappade Gävleborgs län, följt av Blekinge.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...