Annons

Hyatt på frammarsch i Sverige

zoom ”Vi ser en extrem potential i att tillhöra ett så välkänt varumärke”, säger Tomas Tegmark, hotelldirektör Hôtel Reisen. Foto: Pressbild
”Vi ser en extrem potential i att tillhöra ett så välkänt varumärke”, säger Tomas Tegmark, hotelldirektör Hôtel Reisen. Foto: Pressbild
NYHETER. Hôtel Reisen i Stockholm går in under Hyatts varumärke och blir det första skandinaviska hotellet att tillhöra deras portfölj med unika, exklusiva objekt. Satsningen ska möta behovet av ett internationellt varumärke på Stockholms hotellmarknad.
Annons

Hôtel Reisen är först ut i Skandinavien att bli del i Hyatts portfölj the Unbound Collection by Hyatt. Just det här varumärket i Hyatt-koncernen finns idag representerat på åtta platser i Europa och riktar in sig på unika objekt med exklusiv standard.

Det är krav som Hôtel Reisen uppfyller med sitt läge intill Stockholms slott, havsutsikt och anor från 1600-talet. Förra året ingick Host, som äger och driver Hôtel Reisen, ett franchiseavtal med Hyatt.

– Vi har länge pratat om att bli del i ett internationellt varumärke. Ser man till Stockholms hotellmarknad så har vi få internationella varumärken och utländska turister känner inte alltid igen sig i stans hotellutbud. Vi ser en extrem potential i att tillhöra ett så välkänt varumärke som Hyatt och dessutom få tillgång till deras bokningskanaler, mässor och agenter ute i världen, säger Tomas Tegfors, hotelldirektör Hôtel Reisen.

”Jag är inte orolig för beläggningen”

Avtalet slöts under pandemin och fram till nyöppningen den 1 oktober har hotellet genomgått en totalrenovering och uppdatering till fem stjärnor. Hôtel Reisen har 144 nyrenoverade rum varav 13 med privat bastu. Dessutom finns restaurang, pianobar och en relax med kallbad nere i källarvalvet.

– Stockholm är ett attraktivt besöksmål på den internationella marknaden, så även om hotellnäringen har varit hårt ansatt under pandemin är jag inte orolig för beläggningen. Vi kan redan märka av ett ökat tryck efter att restriktionerna togs bort. Vår stora utmaning är snarare att lösa bemanningen så att vi kan ta emot alla som vill komma till oss, säger Tomas.

 Leisuremarknaden viktig närmaste åren

Tomas berättar att tillströmningen av svenska turister växlar upp snabbt och att beläggningen på helger är bra. Utländska besökare och affärsresenärer återvänder de med, om än i långsammare takt.

– När det gäller veckodagarna biter vi i det sura äpplet ett tag till. Tidigast nästa höst räknar vi med att affärsresenärer strömmar till ordentligt, vi och stans övriga hotell behöver förlita oss på leisuremarknaden de närmaste åren. Nu när alla kulturevenemang öppnat upp igen är det storstädernas tur att få ta del av hemestrarna som uteblev helt under pandemin, säger Tomas.

Vill öppna fler hotell i Sverige

2021 har varit ett avgörande år för Hyatt i Sverige, förutom Hôtel Reisen har de också adderat tre Story hotell till sitt varumärke JdV by Hyatt. Det tror Tomas är fördelaktigt eftersom etableringarna gemensamt bidrar till att marknadsföra Hyatt i Sverige. Och enligt Peter Norman som leder utvecklingen för Hyatt i Europa, Afrika och Sydvästasien är det här bara början:

– Sverige har varit en prioriterad marknad för Hyatt under en tid. Våra varumärken inom Independent Collection, som de här hotellen tillhör, kommer starkt i hela regionen. Vi är angelägna om att öppna fler hotell i Sverige och ser fram emot att utöka Hyatts närvaro i Norden.

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Johan Öhman är grundare av Suusify, framtidens hotellallians. Med hjälp av tillförlitlig data och smarta analyser ska alliansen hjälpa hotell att minska kostnader och öka intäkterna. – Vi ser också hur många hotell är l...