Annons

Investeringar om 100 miljoner ska stärka Hemavan Tärnabys turism

NYHETER. I Hemavan Tärnaby görs satsningar i 100-miljonersklassen för att skapa en året runt-destination. Till exempel bygger Högfjällshotellet ut med 20 nya lägenheter och 40 renoverade rum. ”Det inspirerar andra till att våga satsa”, säger Sofie Marberg, vd på Visit Hemavan Tärnaby.  
Annons

Hemavan Tärnaby ser tillbaka på en snörik vintersäsong. Skidområdet hade öppet från november till 1 maj och antalet besökare sköt i höjden.

 

– Att vi har riktiga vintrar är en styrka för oss. Den gångna säsongen ökade antalet skiddagar till 191 780, upp 4 procent jämfört med förra året. Vi såg även en stor ökning vad gäller längdskidåkare, antalet som betalar spåravgift, som går till underhåll av spåren, har vuxit med hela 50 procent jämfört med ifjol, säger Sofie Marberg, vd på Visit Hemavan Tärnaby. 

Investerade 33 miljoner kronor

Bakom resultatet ligger en kraftsamling som hela bygden gjort. Till säsongen 2015, 2016 investerade företaget Hemavan Alpint AB 33 miljoner kronor i ett snösystem, belysning och en ny topprestaurang. I november 2017 invigs deras nya gondol som med 70 miljoner kronor blir den största investeringen i skidområdet någonsin.

 

Parallellt med detta planeras flera nya fritidshusområden av bland annat Hemavan Ski Lodge, Fjällkedjan och Tärnaby Mountain view. Och senast ut är Hemavans Högfjällshotell som kommer satsa 20 miljoner kronor i att renovera 40 rum och bygga 20 nya lägenheter.

 

– Det är viktigt att vi har enskilda aktörer som visar en investeringsvilja. Det som högfjällshotellet gör inspirerar andra till att våga satsa. Vi är en traditionell vinterdestination men i takt med att orternas skidsystem utvecklas och boenden byggs så har besöksnäringsföretagen kunnat förlänga säsongerna. Sommartid har antalet gästnätter ökat starkt – under juli i år växte det med 2000, vilket är 38 procent mer än ifjol.

 

Satsar på året runt-destination

Trenden är tydlig, besökarna kommer inte uteslutande vid påsk- och sportlov längre, utan det sprids ut mer under året.

 

– Vi har jobbat strategiskt med att berätta vad vi kan erbjuda under hela året, från vandring och fiske till skidåkning. Samtidigt upplever jag att intresset för naturturism ökat, både här hemma och internationellt. Det kan vi se i att andelen utländska gästnätter gått upp med 60 procent i juli jämfört med samma period ifjol.

 

Vad gör ni för att stimulera utvecklingen?

 

– Vi jobbar med att nå besökarna genom inspirerande marknadsföring via alla tänkbara kanaler, både print och digitalt. Vi närvarar också på mässor mot våra huvudmarknader i Norden. Och för den utländska marknaden arrangerar vi visningsresor.

 

Ser du några utmaningar?

 

– Det är avgörande att vi har fungerande kommunikationer, jag ser båttrafiken över Kvarken och vår flygplats som en nyckel till framgång. Därför måste vi fortsätta att aktivt jobba med frågan om hur gästen kan resa hit, det är en viktig fråga, säger Sofie Marberg.

 

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter