Annons

”Jag har aldrig jobbat så hårt som nu”

zoom Foto: Besöksliv
Foto: Besöksliv
NYHETER. Fredrik Eriksson driver Långbro Värdshus och Restaurang  Nationalmuseum i Stockholm. Medan den ena verksamheten är helt nedstängd går den andra, efter omständigheterna, bra.
Annons

Hur är läget hos er?  Hur går dina tankar?

– Det är en ganska overklig tid. Först och främst medicinskt – och ekonomist i det stora perspektivet och självklart ner till de rörelser man driver. Företagandet idag handlar om timma för timma, vecka för vecka och månad för månad, men man måste ha en plan för två-tre år framåt också. Jag tror aldrig att jag jobbat så hårt som jag gör nu.

Du driver bland annat restaurangen på Nationalmuseum som är helt stängt, hur fungerar det ekonomiskt?

 – Vi har korttidspermitterat och behövt säga upp cirka 15 personer. Vi har förstås inga intäkter och är inne i en försäkringsdiskussion där vi får svaret inom 14 dagar. Samtidigt jobbar de fem personer som är kvar febrilt för att förbereda sig för en nyöppning, men vi har idag ingen aning om när det kan bli. Vi har kontakt varje vecka med ansvariga på museet som också är en egen myndighet.

Och Långbro värdshus – hur påverkas ni där?

– Det går efter omständigheterna bra och det beror på att vi från dag ett varit fokuserade på att ställa om och vara flexibla både med vårt utbud och kring personalen. Vi lyssnar mycket på gästerna vad de kan tänka sig att äta här eller ta med sig. Prisjusteringar har varit viktiga och jag tror mycket på att upparbetat kapital innan det här hände har varit viktigt att kunna luta sig på. Vi har också tidigt jobbat tätt med leverantörer kring no waist samt med Visita och HRF och tätt med vår fantastiska personal.

Hur har publiken förändrats?

– Självklart är den lokala publiken viktigare än någonsin, men vi har också en del som tycker det är skönt att komma ut från innerstaden. Det finns vissa ljusningar också i konferensverksamheten, den här veckan har vi haft två konferenser.

Hur tar ni hand om personalen?

– Här handlar det om att vara extremt tydlig i den interna kommunikationen, och ha täta, både digitala och fysiska, möten. Vi har haft allt från digital träning till vinprovning och serverat en extra bra frukost till de som är på plats. Krogkoden och Branschkoden, som jag har varit med och skapat, har varit sköna att kunna luta sig på.  (länka till tidigare artiklar?)

Och hur tar du hand om dig själv som ledare?

– Varje vecka bjuder på något nytt. Det gäller att agera och vara på bollen precis hela tiden. Vissa dagar är det riktigt tufft och sedan får man ny energi. Jag försöker själv titta framåt och tar powertalks, träffar en intressant person i veckan. Det har jag gjort även tidigare, men det är ännu viktigare idag. Förra veckan träffade jag en trendanalytiker och den här ett styrelseproffs som sitter i stora bolagsstyrelser. Att se hur  andra gör ger mig ny energi.

Hur tror du att Corona-krisen kommer att förändra branschen?

– Mer än vad vi tror. Jag var med i 9-11-krisen och den var tuff, men det går inte att jämföra med det här. Vi kommer vakna upp till olika scenarier med olika tidsaxlar. Några restauranger kommer att försvinna, tyvärr. Men nu kommer ju också nya pengar från regeringen vilket är fantastiskt och det ger möjlighet för många att kunna jobba vidare.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...