Annons

Kåbdalis storsatsar på hemmapubliken

zoom Familjeföretaget Kåbdalis Skidliftars miljoninvestering väntas öka antalet skidåkardagar från 70 000 till 100 000. 
Familjeföretaget Kåbdalis Skidliftars miljoninvestering väntas öka antalet skidåkardagar från 70 000 till 100 000. 
NYHETER. 90 miljoner kronor till skidanläggningen i Kåbdalis ska locka norrlänningar att åka skidor på hemmaplan. I planerna finns ett nytt liftsystem, hotell och restauranger: ”Vi hoppas kunna öka vår omsättning med 30 procent”, säger Johan Gunnarstedt, vd på Kåbdalis Skidliftar.
Annons

Skidanläggningen i den norrländska byn Kåbdalis har öppet åtta månader om året och det geografiska läget ger goda snöförutsättningar under säsongen. Trots det lockas inte lokalinvånarna att spänna på sig pjäxorna i högre grad än genomsnittssvensken. Det vill Johan Gunnarstedt ändra på.

 

– Det är här uppe som vintern finns, men en analys vi gjort visar att man inte åker skidor mer här än i andra delar av landet, vilket kan bero på att anläggningarna i norr inte är tillräckligt bra. Det är bakgrunden till att vi satsar på att bredda vårt utbud – målet är att få norrlänningar att vilja åka skidor på hemmaplan.

 

Nya nedfarter och liftar

Första etappen omfattar nya nedfarter och liftar på den västra sidan av Kåbdalisberget.

 

– Vi har köpt den sidan och det har varit en dröm ända sedan pappa startade anläggningen för femtio år sedan. Det är en snällare del av berget och här ska vi bygga tre lätta nedfarter för barn och två stora släpliftar. Det ska också bli ett parkområde med hopp och en skicross-bana.

 

Skidområdet ska utökas med 70 procent och som en följd behövs fler boenden. Nu planeras ett nytt hotell i byns centrum, trettio meter från backens fot.

– Hotellet kommer att ha 40 dubbelrum och fylla en nisch som vi saknar. I dag har vi 450 bäddar i lägenheter och stugor, men få alternativ för par och de som reser ensamma.

 

Planen är att backprojektet och hotellbygget ska starta sommaren 2019 och allt ska vara i drift året därpå. Därefter inleds etapp två.

– Här ser vi framför oss en backrestaurang och en lodge-restaurang. Det är allt jag kan berätta i nuläget, sägerJohan Gunnarstedt.

Investering på 90 miljoner kronor

Investeringen för det tio år långa projektet beräknas landa på 90 miljoner kronor. Den ska delvis finansieras genom försäljning av hundra fritidshustomter, en försäljning som ska ge cirka 40 miljoner kronor.

 

Hur vågar ni investera så mycket?

 

– De senaste tio åren har vi satsat i genomsnitt fem miljoner kronor per år, med lägre omsättning. Så 90 miljoner kronor på tio år blir inget problem. 

 

Vad innebär förändringarna intäktsmässigt?

 

– Vi räknar med att antalet skiddagar kan öka från 70 000 till 100 000. Och vi hoppas kunna öka vår omsättning med 30 procent, från 35 miljoner till 50 miljoner kronor inom fem år.  

 

Satsningen är också ett led i ett generationsskifte.

 

– Som familjeföretag vill man föra något vidare till nästa generation. Planen är att mina barn och min brors barn ska ta över. Det ska ske successivt under den här tioårsperioden. Det här är också ett sätt att ge något tillbaka till orten, säger Johan Gunnarstedt.

 

P-O Lindroth är vd på Destination Jokkmokk och han ser satsningen som ett lyft för orten.

 

– Investeringen betyder mycket för resmålet då den utöver utökad verksamhet i liftbolaget även skapar förutsättningar för fler entreprenörer inom logi, restauration och handel att kunna etablera sig.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...