Annons

Laddstolparna har laddat Toftaholm Herrgård

zoom Pelle Hjortblad, vd och ägare på Toftaholm Herrgård. Foto: Pressbild
Pelle Hjortblad, vd och ägare på Toftaholm Herrgård. Foto: Pressbild
NYHETER. Laddstationsbristen i Sverige riskerar att drabba stora delar av besöksnäringen. Men de finns också dem som har blivit fulladdade — en av dem är Toftaholm Herrgård i Småland.
Annons

När Tesla planerade sina laddstationer i Sverige lyckades dåvarande ägare till Toftaholm Herrgård få Tesla att anlägga sina stolpar strax intill anläggningen, en plats som är strategisk viktig för elbilstrafikanterna längs md E4:an. År 2014 anlades åtta stolpar och i dag har de 16 stolpar för snabbladdning, cirka tre minuter från Europavägen.

– Det har betytt mycket för vår verksamhet. Det är många som har hittat oss tack vare laddstolparna. I och med att det är Tesla som sköter och underhåller stolparna har vi inget ansvar för laddstationerna utan kan koncentrera oss på det vi är bra på; mat, övernattningar och konferenser, säger Pelle Hjortblad, vd och ägare Toftaholm Herrgård.

Besökare planerar mer

Toftaholm ligger vackert vid sjön Vidöstern längs med E4:an och har sedan länge varit en anhalt för resenärer.

– Vi har en vacker omgivning, där barnen kan leka på gräsmattan, gunga eller ta ett dopp. Samtidigt som man kan äta en lunch eller middag. Vi vet att det är många som planerar sin resa efter hur vi har öppet. I somras hade vi i snitt 1,3 Teslor per dygn som laddade.

Sedan förra året har Teslas laddstationer även öppnat för övriga elbilar.

– En dag i somras var det 22 elbilar här samtidigt, varav 16 bilar laddade och sex bilar stod i kö och väntade. Det var extremt, annars brukar vi inte ha kö.

Vad har elstolparna betytt för er verksamhet?

– Det gav oss ungefär 2 miljoner i intäkter förra året. Och vi har inte behövt göra så mycket för att marknadsföra oss. Navigatorn i bilarna hjälper till att fånga in bilarna, då det är en bit att köra innan man kan ladda nästa gång. Annars riskerar man att tömma batterierna.

Har ni fått anpassa verksamheten till elbilsresenären?

– Ja, vi har anpassat matserveringen lite efter hur lång tid det tar att ladda en bil, cirka 35–40 minuter. Vi har ingen buffé utan serverar maten och har märkt att det kan uppstå en oro över om man hinner äta medan man laddar, säger Pelle och tillägger:

– Många är stammisar och vet hur vi jobbar för bästa service. Det är de nya besökarna som kan vara lite oroliga över att det tar tid och måste springa ut mitt i lunchen och flytta bilen.

Hur ser kundkretsen ut bland långväga resenärer?

– Det är väldigt många som stannar här; tyskar, holländare och danskar, även nu off season. Det hänger också ihop med att Tesla har utvecklat sitt navigationssystem. Klickar man på Toftaholm så får man mycket information om vad vi kan erbjuda när man kommer hit. Det har blivit en ren marknadskanal för oss.

Ni är lite av laddstationspionjärer. Vad drar du för slutsatser så här långt?

– Det är en enorm fördel att fått ha hängt med på utvecklingen av laddstolpar. Har man tillräckligt med laddstolpar för både snabbladdare, övernattare och de som tar en lite längre paus, så har man en införsäljningsmöjlighet för framtida stopp med utvecklingsmöjligheter, säger Pelle Hjortblad.

Läs mer om hur brist på snabbladdning kan påverka besöksnäringen

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...