Annons

Lyckad pilot – startskott för Ess Academy

zoom Johanna Dahlsjö
Johanna Dahlsjö
NYHETER. Ess Group vill skapa möjligheter för dem som ännu inte upptäckt vad besöksnäringen kan erbjuda. Nästa år startar hotellgruppen en egen utbildning för att lösa personalbristen på de egna destinationerna. 
Annons

Det har länge varit Ess Groups vision att starta en egen skola. I januari 2023 blir den verklighet då man välkomnar de 15 första eleverna till den första utbildningen på Ess Academy. Förhoppningen är att examinera runt 130 elever per år.

– Vi har länge jobbat med utbildning internt för att säkerställa att våra medarbetare kan utvecklas med oss. Under pandemin blev detta behov extra tydligt då en fjärdedel lämnade branschen. Vi kan inte bemanna våra destinationer om vi inte själva ser till att hitta rätt personer och själva utbilda dem, säger Johanna Dahlsjö, ansvarig för Ess Academy.

I samarbete med Arbetsförmedlingen

Skolan ska ha sin fysiska plats på Ess Hotels 12:e destination Jacy’z i Göteborg, som öppnar i november 2022. Men redan nu i maj avslutades en pilotutbildning med 16 elever, varav 11 redan har fått anställning som köksbiträden och matsalsbiträden inom hotellgruppen. Kandidaterna, som inte hade någon tidigare erfarenhet från hotell- eller restaurangbranschen, togs fram i samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Vi vill skapa möjligheter för de som inte tidigare sett vad vår bransch kan erbjuda och som har svårt att hitta jobb på annat håll. Arbetsförmedlingen har upplägg för den här typen av processer och kan hjälpa oss att hitta rätt kandidater, säger Johanna Dahlsjö.

Egna personalen utbildar eleverna

Ambitionen är att starta en ny klass varje månad med inriktningar anpassade efter de egna destinationernas behov av till exempel städpersonal, barpersonal eller serveringspersonal. Längden på utbildningarna kommer att vara 3–4 veckor, och det är den egna personalen som utbildar eleverna.

– Vi håller i många internutbildningar själva och det finns så mycket kompetens inom gruppen, så våra egna ”Essare” kommer att stå för utbildningen. Mycket handlar om att hjälpa dem att bygga upp ett självförtroende och ha förståelse.

Hur kommer det att fungera att avvara resurser internt?

– Vi har haft vår drift i gång hela tiden, och det har varit en intensiv period efter pandemin, så vi är vana att jobba under särskilda förhållanden. De personer som ska hålla i utbildningarna utmanas själva av att vara utbildare och handledare. Men det handlar förstås om att ge rätt personer dessa uppdrag.

Kockbristen går inte att lösa med 3–4 veckors utbildning, hur ser ni på den?

– Vi kan inte utbilda kockar på tre, men vi utbildar köksbiträden, som är ett första insteg till att jobba i kök och skapa en passion för hantverket för att sedan gå vidare. Samarbetet med Arbetsförmedlingen för att få fram kandidater kommer vi troligtvis att fortsätta för samtliga utbildningar.

 Hur många elever kan utexamineras på ett år?

– Vi kommer att erbjuda 15 elever en plats per klass, och vi kommer att köra en klass per månad i 9–10 månader.

Hur ser ni på sikt att detta kan lösa er kompetensförsörjning?

– Pandemin har för många fött utveckling, och det lett till att kommuner, nätverk, TSL med flera har tagit initiativ och skapat utbildningar för att fler ska komma in i branschen. Vi har varit involverade i andra initiativ också, men detta kommer att vara en stor och viktig del för oss framåt. Det handlar inte bara om att skapa kompetens efter våra behov, utan också om att etablera vår kultur hos vår framtida personal. Därför vill vi äga utbildningen själva.

Vad har du för förväntningar på Ess Academy?

– Att vi ska kunna ge en möjlighet till fler att komma ut i arbetslivet. Vi har slutat att jobba med cv:s, det är personerna och drivkraften vi utgår ifrån, och vi har stora förhoppningar om att hitta många kompetenta medarbetare genom Ess Academy, säger Johanna Dahlsjö.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...