Annons

Lyckad premiär för branschdag i Helsingborg

zoom Foto: Drottning Blankas Gymnasieskola
Foto: Drottning Blankas Gymnasieskola
NYHETER. Tre skolor i Helsingborg har gått samman och skapat en branschdag för elever på hotell- och turismprogrammet. Förra veckan var det premiär för en fullmatad dag som ska återkomma varje år.
Annons

Maria Ekberg, pedagog på Drottning Blankas Gymnasieskola, berättar mer om den branschdag som tog plats på Helsingborg Arena i torsdags. Allt skedde i samarbete med ytterligare två skolor som erbjuder programmet – Helsingborgs Lärlingsgymnasium och Rönnowska skolan. Eleverna delades in i grupper och roterade mellan stationer med olika praktiska övningar. Det handlade om olika arbetsuppgifter inom reception, konferens, sälj och service som skulle utföras och sedan utvärderas.
– Det är ett önskemål från branschen att eleverna i slutet av årskurs 2 får visa vad de lärt sig under sin praktik för att sedan kunna bygga vidare på det. Det blev tajt att få till dagen i våras men tanken är att det här ska vara en återkommande dag i maj varje år. Det ger eleverna tillfälle att visa handledarna vad de lärt sig och ett sätt att nätverka med både bransch och studenter från andra skolor, säger hon.

Värdet av certifiering

Hotell- och turismprogrammet på Drottning Blanka gymnasium var också den första utbildningen i landet att bli godkänd enligt besöksnäringens egen standard och få Visitas certifiering.
– Vi förstod värdet av att vi som skola hakar på när Visita tar fram en certifieringsmodell. Vi har också en jättebra styrgrupp med Lärling, Rönnowska och ett par av Helsingborgs företag och kände också att vi hade ett ansvar gentemot dem, att ta det hela vägen. Det var ett omfattande arbete men det gav oss mycket och var ett sätt för oss att utvecklas.

Många skolor som fått sina utbildningar certifierade har också märkt ett ökat elevtryck. Gäller det även er?

– Ja, absolut. Vi har kö in på programmet, vilket var många år sedan sist. Det är superroligt. Jag vill tro att certifieringen och vårt sätt att kommunicera den har varit en bidragande orsak. Det är också tydligt att eleverna vet vad de valt. De har inte bara hamnat här utan har aktivt valt det som sitt förstahandsval. Då blir det också en elevgrupp som är roligare att arbeta med, konstaterar Maria Ekberg.

LÄS ÄVEN vår tidigare artikel om hur certifierade skolor lockar fler elever

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...