Annons

Mässa matchar arbetssökande med företag

zoom Ett rekryteringsevent hölls den 14 september för att motverka personalbrist. Stureplansgruppen var en av aktörerna som medverkade. Foto: Henny Pedersen
Ett rekryteringsevent hölls den 14 september för att motverka personalbrist. Stureplansgruppen var en av aktörerna som medverkade. Foto: Henny Pedersen
NYHETER.  För att hjälpa alla kämpande företag i Stockholm ordnade staden i samarbete med Visita Stockholm under tisdagen ett riktat "Speeddejting" event – där företagare och arbetssökande fick chans att mötas och lära känna varandra.
Annons

På stadsmuseets innergård i Stockholm står vita tält uppradade. Under tälttaken huserar ett 40-tal  Visita-medlemmar från olika hotell- och restaurangföretag –  redo att möta dem som kanske kan bli nya medarbetare. De omkring 250 jobbsökarna har handplockats från olika jobbtorg – för att matcha företagen.  Samtliga har ett stort intresse eller tidigare erfarenhet av branschen.

Ett av företagen på plats är Vapiano. Sophia Bonnevier, CMO på företaget berättar:

– Vi har börjat se ljuset i tunneln och är här för att vi alltid vill hitta starka kandidater för våra lediga yrkesroller. Vi vill synas, höras, träffa branschkollegor och inte minst ge en positiv bild av oss och hitta bra personal.

Vilka vill ni ska söka jobb hos er?

– Erfarenhet är inte det viktigaste hos oss, det handlar mer om en känsla och viljan att lära sig.

Mellan deltagarnas bord minglar nu människor med sina CV:n. Det småpratas över allt. För att göra det lättare för besökarna att direkt komma i kontakt med företag som erbjuder jobb som matchar just dem, har man satt upp olika symboler. En hand bärandes på en bricka betyder ”serveringspersonal sökes”, ett ”cocktailglas” att man söker bartenders, en ”kockmössa” att kockar sökes.

Jessica Aftén Moback, regionansvarig Visita Stockholm, som är på plats, säger att idén till rekryteringsmässan föddes när Stockholm stad kontaktade henne.

– Vi spånade fram lite idéer i vår styrelse och kom fram till att våra medlemmar, som är i behov av personal, skulle kunna matchas ihop med arbetssökande genom att mötas på det här sättet. Det är bra både för företagen och de sökande. När situationen är som den är behöver man tänka nytt, då räcker det kanske inte bara att söka personal på de vanliga sätten.

Under mässan görs flera snabbintervjuer, en del väljer att gå vidare med fördjupande intervjuer vid senare tillfälle.

Jennica Jonsson, vice VD Stureplansgruppen, berättar för Besöksliv, att koncernen behöver rekrytera ett stort antal till  både hotell, restauranger och nattklubbarna  som ska vara redo att starta som vanligt när restriktionerna släpper.

– Det kommer bli galet! Vi längtar efter våra gäster, och vi hoppas att det är ömsesidigt och att gästerna längtar till oss. Vi kommer vara startklara och dra i gång som innan restriktionerna. Det enda vi saknar i nuläget är bra personal, förklarar hon.

Jessica Aftén Moback, regionansvarig Visita Stockholm, hoppas att mässan blir ett startskott som kan leda till fler liknande samarbeten med Stockholms stad, både kring rekrytering, kompetensutveckling och utbildningsprogram.

– Vi har ett växande behov av rekrytering, både nu och framåt, och vi hoppas att det här ger oss möjligheter att framöver kunna skapa ett brett samarbete med staden.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...