Annons

MÀssa matchar arbetssökande med företag

zoom Ett rekryteringsevent hölls den 14 september för att motverka personalbrist. Stureplansgruppen var en av aktörerna som medverkade. Foto: Henny Pedersen
Ett rekryteringsevent hölls den 14 september för att motverka personalbrist. Stureplansgruppen var en av aktörerna som medverkade. Foto: Henny Pedersen
NYHETER.  För att hjĂ€lpa alla kĂ€mpande företag i Stockholm ordnade staden i samarbete med Visita Stockholm under tisdagen ett riktat "Speeddejting" event – dĂ€r företagare och arbetssökande fick chans att mötas och lĂ€ra kĂ€nna varandra.
Annons

PĂ„ stadsmuseets innergĂ„rd i Stockholm stĂ„r vita tĂ€lt uppradade. Under tĂ€lttaken huserar ett 40-tal  Visita-medlemmar frĂ„n olika hotell- och restaurangföretag –  redo att möta dem som kanske kan bli nya medarbetare. De omkring 250 jobbsökarna har handplockats frĂ„n olika jobbtorg – för att matcha företagen.  Samtliga har ett stort intresse eller tidigare erfarenhet av branschen.

Ett av företagen pÄ plats Àr Vapiano. Sophia Bonnevier, CMO pÄ företaget berÀttar:

– Vi har börjat se ljuset i tunneln och Ă€r hĂ€r för att vi alltid vill hitta starka kandidater för vĂ„ra lediga yrkesroller. Vi vill synas, höras, trĂ€ffa branschkollegor och inte minst ge en positiv bild av oss och hitta bra personal.

Vilka vill ni ska söka jobb hos er?

– Erfarenhet Ă€r inte det viktigaste hos oss, det handlar mer om en kĂ€nsla och viljan att lĂ€ra sig.

Mellan deltagarnas bord minglar nu mĂ€nniskor med sina CV:n. Det smĂ„pratas över allt. För att göra det lĂ€ttare för besökarna att direkt komma i kontakt med företag som erbjuder jobb som matchar just dem, har man satt upp olika symboler. En hand bĂ€randes pĂ„ en bricka betyder ”serveringspersonal sökes”, ett ”cocktailglas” att man söker bartenders, en ”kockmössa” att kockar sökes.

Jessica Aftén Moback, regionansvarig Visita Stockholm, som Àr pÄ plats, sÀger att idén till rekryteringsmÀssan föddes nÀr Stockholm stad kontaktade henne.

– Vi spĂ„nade fram lite idĂ©er i vĂ„r styrelse och kom fram till att vĂ„ra medlemmar, som Ă€r i behov av personal, skulle kunna matchas ihop med arbetssökande genom att mötas pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Det Ă€r bra bĂ„de för företagen och de sökande. NĂ€r situationen Ă€r som den Ă€r behöver man tĂ€nka nytt, dĂ„ rĂ€cker det kanske inte bara att söka personal pĂ„ de vanliga sĂ€tten.

Under mÀssan görs flera snabbintervjuer, en del vÀljer att gÄ vidare med fördjupande intervjuer vid senare tillfÀlle.

Jennica Jonsson, vice VD Stureplansgruppen, berÀttar för Besöksliv, att koncernen behöver rekrytera ett stort antal till  bÄde hotell, restauranger och nattklubbarna  som ska vara redo att starta som vanligt nÀr restriktionerna slÀpper.

– Det kommer bli galet! Vi lĂ€ngtar efter vĂ„ra gĂ€ster, och vi hoppas att det Ă€r ömsesidigt och att gĂ€sterna lĂ€ngtar till oss. Vi kommer vara startklara och dra i gĂ„ng som innan restriktionerna. Det enda vi saknar i nulĂ€get Ă€r bra personal, förklarar hon.

Jessica Aftén Moback, regionansvarig Visita Stockholm, hoppas att mÀssan blir ett startskott som kan leda till fler liknande samarbeten med Stockholms stad, bÄde kring rekrytering, kompetensutveckling och utbildningsprogram.

– Vi har ett vĂ€xande behov av rekrytering, bĂ„de nu och framĂ„t, och vi hoppas att det hĂ€r ger oss möjligheter att framöver kunna skapa ett brett samarbete med staden.