Annons

Matprofiler sluter upp bakom julkampanj

zoom Frida Ronge, Tareq Taylor och Tea Malmegård <br />
är några av kockarna som frontar i julkampanjen. Foto: The Hunger Project
Frida Ronge, Tareq Taylor och Tea Malmegård
är några av kockarna som frontar i julkampanjen.
Foto: The Hunger Project
NYHETER. Kända matprofiler medverkar i en insamlingskampanj för att uppmärksamma behovet av långsiktigt arbete för att minska hungern i världen.
Annons

Inför jul har den globala organisationen The Hunger Project startat en insamlingskampanj som också vill upplysa om att gåvor i form av investeringar i långsiktiga lösningar för att minska hungerproblemen i världen, inte bara dela ut mat.

En rad kända kockar, konditorer och matkreatörer deltar i kampanjen som visas bland annat på TV4 play och i sociala kanaler.

Nytt grepp med välkända profiler

– I år tar vi ett nytt grepp med hjälp av välkända kockar och matprofiler för att samla in pengar till våra program runt om i världen. Vi vill ge synlighet åt de 783 miljoner människor som lever i hunger, säger Malin Flemström, vd på The Hunger Project.

Att leva i långvarig hunger betyder att man fråntas rätten till ett värdigt, aktivt och hälsosamt liv, vilket påverkar hela samhällens utveckling, menar Malin Flemström. Detta vill kampanjen uppmärksamma.

– Det är det långsiktiga arbetet som behövs för att avskaffa hunger, det som ger människor möjlighet att försörja sig själva. Genom att utrota hunger kan vi förhindra fler svältkatastrofer i framtiden, säger hon.

På Instagram och Facebook

Tareq Taylor, Frida Ronge, Tea Malmegård och Erik Videgård är några av kockarna som frontar i kampanjen på Instagram och Facebook.

– Jag har länge stöttat The Hunger Projects arbete. Nu känns det viktigare än någonsin att bidra, stötta och inspirera andra att hjälpa till. Det är viktigt att arbeta med hållbara, långsiktiga mål genom utbildning och system på plats så att människor får en chans att bygga upp sina samhällen gemensamt, säger Frida Ronge, Kulinarisk chef på restaurang Tak i Stockholm.

Vilken effekt tror du att det ger att ni alla är med och står bakom? 

– Det känns fantastiskt roligt att så många fler branschkollegor vill lyfta The Hunger Projects arbete, det sprider ju såklart mer information om organisationen och det viktiga arbetet som görs samt inspirerar förhoppningsvis fler att vilja vara med.

Detta är också Malin Flemströms förhoppning med att använda matprofiler i kampanjen.

– Tack vare folkkära matprofiler hoppas vi på att nå ut brett. Ett mål är att fler vill samarbeta med oss kring matsystem- och hungerfrågan, både privatpersoner och företag inom mat- och restaurangområdet. Alla behövs, säger Malin Flemström.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...