Annons

Melker Andersson: ”Jag vill se vart Vigårda tar vägen”

zoom Melker Anderssons kedja Vigårda expanderar, målet är att öppna fyra nya restauranger per år. Först ut är Västerås och Kalmar. Foto: Vigårda
Melker Anderssons kedja Vigårda expanderar, målet är att öppna fyra nya restauranger per år. Först ut är Västerås och Kalmar. Foto: Vigårda
NYHETER. Melker Anderssons Vigårda är inne i en expansionsfas, med nya restauranger i Kalmar och Västerås. På sikt kan kedjan växa ytterligare: ”Jureskog har sagt 90 restauranger, så jag säger 91”, säger Melker Andersson.
Annons

När Besöksliv intervjuade Melker Andersson i januari sa han att han förväntade sig att öppna tre restauranger under 2018. Först ut är Västerås och i Kalmar.

– Vi har ambitionen att öppna fler Vigårda och har tagit ett strategiskt beslut att även gå utanför storstäder. Nu kör vi Västerås och Kalmar som en första våg och försöker hitta fler städer att etablera oss i, säger Melker Andersson.

Första i Mood-gallerian

Den första av Melker Anderssons och Danyel Couets Vigårda-restauranger slog upp portarna 2012 i gallerian Mood i Stockholm. Och under åren har ytterligare sju enheter öppnat, fem i Stockholm, en i Malmö och en i Göteborg. Under våren och hösten slår man upp dörrarna i Västerås och Kalmar.

Att det blev just dessa städer beror på att fastighetsbolaget Agora erbjöd passande lokaler mitt i city, det gjorde att man snabbt kunde komma igång.

– Vi vill sätta fart eftersom vi tog en paus när vi jobbade med Mother och öppnade Mr Voon. Nu känner vi oss redo att ta nästa steg. Vi har också utvecklat konceptet, med ett nytt fokus på glass med olika toppings och nya sallader, det är ett stort steg för en kedja. Västerås kommer att bli Vigårda 2.0.

Fyra nya enheter per år

Målet är att öppna fyra nya ställen per år, i mellanstora städer i hela Sverige. Melker Andersson nämner Växjö, Örebro, Lund, Uppsala och Enköping.

– I lite mindre städer kommer Vigårda att fungera bra, eftersom det bygger på casual dining. Jag ser en tillväxtpotential i den typen av restauranger, där man inte behöver boka bord. Det är många duktiga kockar där ute som inte vill köra à la carte och det finns ett intresse från gästerna.

Hur ser den långsiktiga expansionsplanen ut?

– Jureskog har sagt 90 restauranger, så jag säger 91. Nej, det finns faktiskt ingen gräns, för jag är inte någon som sätter upp siffror. Jag vill jobba vidare och fortsätta expandera, och se var det tar vägen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...