Annons

Miljardsatsning väntar för SkiStar

zoom SkiStars vd Stefan Sjöstrand. Foto: SkiStar
SkiStars vd Stefan Sjöstrand. Foto: SkiStar
NYHETER. Kvartalsrapporten visar besöksrekord och högsta vinsten någonsin för SkiStar. Bokningsläget är nu bättre än före pandemin.
Annons

NYHETER. Besöksrekorden har rykt i skidbackarna, trots att pandemirestriktionerna togs bort först den 9 februari i år. SkiStars vd Stefan Sjöstrand kommenterar rekordsäsongen i det börsnoterade bolagets kvartalsrapport som omfattar perioden december till februari.

434 miljoner högre än föregående år

”När vi sammanfattar delar av vintersäsongen och SkiStars första halvår för verksamhetsåret 2021/22, är det oerhört glädjande att vi kan presentera ett resultat före skatt på 573 MSEK, vilket är 434 MSEK högre än föregående år och det bästa halvårsresultatet i bolagets historia”, skriver han.

”Det är primärt drivet av en tillväxt i vår kärnverksamhet, tack vare rekord i antalet skidåkande besökare på våra destinationer. Det gör att vi också ser en kraftig ökning i antalet skiddagar under säsongen hittills, totalt 4,4 miljoner – en ökning med 43% jämfört med samma period föregående år.”

Fler bokningar än innan pandemin

Stefan Sjöstrand räknar med en fortsatt stark vintersäsong och nya besöksrekord till påsk.

”Lite mer än halva vintersäsongen har passerat och kanske kvarstår den bästa delen då vårvintern med påsken brukar visa sig från sin allra bästa sida med behagliga temperaturer, strålande sol och massor med aktiviteter i våra skidområden. Vi ser fortsatt ett stort intresse att besöka oss: bokningsläget för den kvarvarande delen av vintersäsongen, trots en sen påsk, ligger på +9% jämfört med samma period 2018/19, dvs innan pandemin.”

Miljardinvesterar i fjällanläggningar

SkiStar är idag störst i Norden med anläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre, Hemsedal och Trysil. Bolaget flaggar för omfattande satsningar i anläggningarna.

”I linje med vår strategi så ökar vi investeringstakten och avser att miljardinvestera i framtidens fjällanläggningar för vårt fortsatta fokus på tillväxt. Redan under innevarande år kommer vi att investera 555 miljoner på samtliga destinationer. Det handlar om att modernisera, vädersäkra och kapacitetsöka våra skidsystem i takt med ökad efterfrågan från gästerna och behov av effektivare och mer klimatanpassad snöproduktion.”, skriver Stefan Sjöstrand.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...