Annons

Miljontapp för hotellen när Jokkmokks marknad uteblir

zoom
NYHETER. Idag skulle Jokkmokks marknad startat, som årligen drar 50 000 besökare till staden och regionen. ”Ett normalt år blir vi fullbokade på en kvart”, säger hotellägaren Annelie, som förlorar bortåt en miljon när marknaden ställs in.
Annons

Jokkmokks marknad är norra Skandinaviens största utomhusevent. Den lockar 50 000 besökare varje år, och har mer än 400 år på nacken. Marknaden är en av årets viktigaste händelser för besöksnäringen både i Jokkmokk och i städerna runtomkring.

Ett normalt åt är beläggningen full i hela regionen som omfattar 25 procent av Sveriges yta.

– Det är till exempel Icehotells bästa vecka, och besökare bokar boenden ända med till kusten, samt Luleå, Piteå och Boden. Det är hitresta i varenda vrå, säger Annika Fredriksson som är tf vd för Swedish Lappland Visitors Board.

För hotell och andra kommersiella boenden i regionen slår det hårt att den fysiska marknaden har ställts in.

– Jokkmokks marknad betyder oerhört mycket för oss, att det inte blir av i år är ju självklart mycket kännbart. Normalt är vi fullbokade ett par veckor i samband med marknaden både på boende och i restaurangen, säger Annelie Päiviö, som driver Hotell Akerlund i Jokkmokk.

Vad brukar ni ha för beläggning under den här perioden ett normalt år?

– Vi har varit fullbokade varje år och har dessutom en väldigt lång kölista. Vi släpper våra rum den 1:a september året innan marknaden, det tar 15 minuter att bli fullbokade.

Hotell Akerlund har 24 rum och cirka 44 bäddar under marknadshelgen.

– Det betyder självklart ett väldigt stort intäktsbortfall för oss som arbetar i en redan utsatt bransch. De restriktioner som utfärdats ger ju inte direkt något utrymme till handling. En marknadsvecka omsätter vi 0,8-1 MKR, då räknar vi in alla aktiviteter som vi har i restaurangen också.

Ni har en del egna aktiviteter knutna till marknaden, hur mycket kan dessa väga upp för intäktsbortfallet?

– Årets aktiviteter är marginella, men vi ville i alla fall bidra med några aktiviteter, för de gäster som ändå hittat hit. Alla destinationens företag har samlats kring ”Covidsäkra upplevelser” det betyder att alla aktiviteter har ett mycket begränsat deltagarantal. Detta genererar därför inga större intäkter.

För Hotell Akerlund har de senaste tio månaderna varit en lång, hård och mycket påfrestande tid, berättar Annelie Päiviö.

– Vi behöver snart kunna se en ljusning. Vi ligger på gränsen nu på alla fronter. Vi har gått från 11 till endast tre anställda och gästnattstatistiken är en bedrövlig läsning. Vi går på sparlåga, ett slags överlevnadsläge, det är oerhört påfrestande.

Vad hoppas du på framåt?

– Det är svårt att sia om framtiden, just nu hoppas jag bara på att vi kan överleva. Jag tror det kommer att ta tid för näringen att återhämta sig. Jag hoppas och tror på ökat ansvarsfullt resande och större intresse för lärande aktiviteter inom natur- och kulturupplevelser, då är vi helt rätt i Jokkmokk, där har vi en del att erbjuda.

Hon tillägger:

– Jag hoppas förstås också att de stöd för branschen som utlovats snart kan omsättas i verklighet, alla företag i branschen som klarar sig igenom detta borde få medalj.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...