Annons

Näringsministern: 2030 ska Sverige vara världens mest attraktiva besöksmål

zoom Jonas Siljhammar, vd Visita, välkomnar att regeringen nu presenterat en strategi för besöksnäringen. Foto: Visita/ Kristian Pohl/Regeringskansliet
Jonas Siljhammar, vd Visita, välkomnar att regeringen nu presenterat en strategi för besöksnäringen. Foto: Visita/ Kristian Pohl/Regeringskansliet
NYHETER. De kommande tio åren ska Sverige utvecklas till att bli världens mest attraktiva och hållbara besöksmål, enligt näringsminister Ibrahim Baylan. Strategin som presenterades i dag ska mynna ut i en rad konkreta handlingsplaner.
Annons

Ibrahim Baylan förmedlade att regeringens avsikt är att skapa långsiktiga förutsättningar för en hållbar växande besöksnäring som har en självklar roll som export-, jobb- och integrationsmotor i Sverige.

I strategin lyfter regeringen särskilt fram fyra områden: enklare företagande, jobb och kompetens, kunskap och innovation samt marknadsföring.

 Målet: att göra Sverige till världens mest attraktiva resmål, nämndes flera gånger.  Hur det målet framöver ska mätas kunde näringsministern dock inte svara på.

– Det här är en gemensam riktning som vi nu tar fram med branschen och våra myndigheter. Sen kommer detta att brytas ned i konkreta handlingsplaner, framhöll Ibrahim Baylan.

På det stora hela välkomnar Visita att regeringen nu presenterat en strategi framåt:

– Bra och glädjande att regeringen efter många år presenterar en strategi för besöksnäringen. Det viktiga nu är att snabba på processen till handling så att näringen får förutsättningar att växa, skapa jobb och utveckling i hela Sverige, säger Visitas vd Jonas Siljhammar, i en kommentar.

Det finns dock en del frågetecken kvar som behöver besvaras, menar han.

– Även om det är positivt att strategin har tagits fram är det beklagligt att regeringen i budgeten avstår från den konkreta politik som näringen nu vill se, såsom halverad moms på logi, kraftigare nedsättning av arbetsgivaravgiften och ökad marknadsföring av Sverige som turistland.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...