Under budskapet âlĂ„t oss skapa jobbenâ hoppas Visita att beslutsfattare och makthavare idag ska visa sitt stöd för branschen, genom att ta en bild och göra ett inlĂ€gg pĂ„ sociala medier under hashtaggen #lĂ„toss.
â Vi kallar det en nationell kraftsamling, det blir ett avstamp framĂ„t under dagen dĂ„ det Ă€ntligen vĂ€nder. Ett sĂ€tt att uppmĂ€rksamma alla i besöksnĂ€ringen och medvetandegöra krisen vi gĂ„tt igenom. Och hur kan mĂ€nniskor visa sitt stöd? Jo, alla kan gĂ„ ut och Ă€ta lunch, sĂ€ger Anna WallĂ©n, nĂ€ringspolitisk chef pĂ„ Visita.
Hoppas att partiledarna ska sprida kampanjen
Uppmaningen att delta i kampanjen har skickats ut brett till beslutsfattare pĂ„ alla nivĂ„er. Förhoppningen Ă€r att deras engagemang ska sprida sig och fĂ„ mĂ€nniskor att bidra till det viktigaste i Ă„terstarten â att mĂ€nniskor Ă„tergĂ„r till sina arbetsplatser, Ă€ter lunch och middag ute samt bokar hotell, konferenser och gör konsertbesök.
Vilket genomslag hoppas ni att kampanjen ska fÄ?
â Vi har haft en del underhandskontakter och hoppas att alla partiledarna kan delta, om vi kunde fĂ„ se dem uppmĂ€rksamma kampanjen och Ă€ta ute idag vore det ju suverĂ€nt.
Hur kÀnns det nu nÀr restriktionerna Àntligen slÀpper?
â Det kĂ€nns ju fantastiskt. Ăven om vi hade vĂ€ntat oss att det skulle hĂ€nda kĂ€nns det som en ny tiderĂ€kning. Men pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt kvarstĂ„r problemen eftersom krisen Ă€r sĂ„ djup. Idag kommer vi fĂ„ se bilder pĂ„ fulla restauranger, men de luncher som inte Ă€tits under pandemin kommer aldrig att Ă€tas och de hotellrum som stĂ„tt tomma förblir osĂ„lda, sĂ€ger Anna WallĂ©n.
Vill Äter bli jobb- och integrationsmotor
â Jag hoppas att politikerna nu prioriterar ekonomiska reformer och stimulanser till nĂ€ringen, sĂ„ att vi kan anstĂ€lla fler. Inte minst unga och mĂ€nniskor med utlĂ€ndsk bakgrund. Vi har verkligen möjlighet att Ă„terigen bli Sveriges jobb- och integrationsmotor.
Hur vill du kort sammanfatta de hÀr tvÄ Ären?
â Det har varit kast mellan hopp och förtvivlan. Vi har gĂ„tt igenom den vĂ€rsta krisen sedan andra vĂ€rldskriget och vi i besöksnĂ€ringen har stĂ„tt i frontlinjen. Men vi har sĂ„ fantastiska mĂ€nniskor i vĂ„r nĂ€ring, det har varit otroligt att se hur drivna de Ă€r, hur de stretat pĂ„ och varit redo att hugga i och hitta nya affĂ€rsmöjligheter, sĂ€ger Anna WallĂ©n.