Annons

Nordic Choice vill revolutionera kontorsmarknaden

zoom Nordic Choice vill erbjuda kontorsvärldens motsvarighet till Airbnb. Foto: Pressbild
Nordic Choice vill erbjuda kontorsvärldens motsvarighet till Airbnb. Foto: Pressbild
NYHETER. I samarbete med det nystartade företaget PopupArea vill Nordic Choice erbjuda kontorsvärldens motsvarighet till Airbnb. "Trenden går tydligt mot att jobba mer flexibelt och inte alltid på ett och samma kontor fem dagar i veckan", säger Christian Lundén, projektledare för satsningen på Nordic Choice Hotels.
Annons

Att arbetsgivare minskar antalet fasta kontorsplatser är en trend som har varit tydlig länge och som i och med den rådande pandemin fått sig en rejäl skjuts. För att svara på det ökade behovet för människor att kunna distansarbeta nära sina hem, erbjuder nu Nordic Choice kontorsvärldens motsvarighet till Airbnb i samarbete med företaget PopupArea.

­­– Är det något som blivit tydlig det senaste året så är det att gränsen mellan jobb och hem har suddats ut. Genom att slippa tidsödande pendling så säger många att de fått en bättre balans i vardagen. Samtidigt finns det många som inte har möjlighet till en bra arbetsplats i hemmet och därför söker ett mer flexibelt alternativ, där de kan möta kollegor och partners under säkra och trygga men kreativa miljöer, säger Nordic Choice Hotels projektledare Christian Lundén.

På vilket sätt skiljer sig er tjänst från tidigare kontorshotellsatsningar från andra aktörer?

– Istället för att arbetsgivare betalar fasta hyrespriser så betalar man hos oss enbart för den tid man faktiskt nyttjar. Ingen onödig betalning för kontor när medarbetaren är på tjänsteresa, vabbar eller är sjuk med andra ord.

Vilka ingår i er primära målgrupp?

 – Är det nåt vi sett senaste året så är det att fler arbetsgrupper än tidigare testat att ha hemmakontor. Det gör att målgruppen är bred. Trenden går tydligt mot att jobba mer flexibelt och inte alltid på ett och samma kontor fem dagar i veckan, säger Christian Lundén.

Han konstaterar att utvecklingen gått från att det tidigare mest varit startups, konsulter och mindre företag som hakat på trenden, till att Nordic Choice nu ser att allt fler stora bolag väljer att öppna upp för att låta sina anställda själva skapa sina ultimata arbetsförhållanden.

– Det gör att vi tror möjligheten att bara betala för de dagar man vill jobba på och inte sitta med fasta månadskontrakt även kommer att attrahera dessa större bolag i större grad. Många företag arbetar dessutom tillsammans med partners och med den här lösningen kan man på ett enkelt sätt kan skapa tillfälliga arbetsplatser för projektgrupper och liknande, säger Christian Lundén.

Global marknad för konceptet

PopupAreas bokningsplattform började byggas upp i höstas, från den 1 mars har tjänsten varit live och bokningsbar och förmedlar redan nu en hel del olika ytor som hotellrum att ha möten på, loungemiljöer och även mindre långtidskontor.

– Med tanke på antalet medarbetare i vårt avlånga land skulle jag säga att en kapacitet på 15–20 000 personliga arbetsplatser i Sverige inte är orimligt. Att ha 300 olika anläggningar anslutna hos oss i Sverige ser vi som en rimlig volym för att säkerställa det behov som finns i Sverige och som vi även ser ökar, säger PopupAreas vd Alexander Nilsen.

Han bedömer att marknaden för konceptet är global, men till att börja med kommer tjänsten i samarbete med Nordic Choice att finnas i Stockholm, Visby och Jönköping. Innan april är slut räknar PopupArea med att kunna erbjuda bokningsbara kontorsplatser i tio städer.

­– Målsättningen är att täcka större delen av Sverige, för att kunna erbjuda alla arbetsgivare plattformen, säger Alexander Nilsen.

Betyder det att ni har planer på att utöka samarbetet till ännu fler hotellaktörer på sikt?

– Vi har ett bra samarbete med Nordic Choice och ser fram emot att växa med dem och deras fina anläggningar som är bra anpassade för ändamålet. Men för att vara en fullskalig tjänst så behöver vi en stor tillgång, vi har redan nu några enskilda anläggningar live.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...