Annons

”Norrmännen står för hälften av sommarturismen”

zoom Foto: Destination Östersund
Foto: Destination Östersund
NYHETER. I Östersund har hotellbeläggningen rasat liksom i resten av landet. Besöksnäringen hyser nu hopp till sommarturismen och till att inreseförbudet ska hävas så att norrmännen kommer tillbaka.
Annons

Det är ett tufft läge för Östersund som är en besöksnäringstät kommun. Det säger Martin Sahlberg, vd för Destination Östersund, som nyligen haft möte med destinationsbolag för närliggande kommuner om nuvarande läge och möjligheterna att locka turister i sommar.

– Hotellnäringen har ju drabbats extremt hårt, med en beläggning på 15 procent, men för vissa ännu lägre. Inga hotell har stängt ännu, men det är ingen trafik till Östersund nu.

Flygen till Östersund är inställda och tågförbindelserna kraftigt reducerade. I regionen finns hundratals småföretag inom besöksnäringen som drabbas av de uteblivna gästerna, inte minst de norska.

– Sommaren är för många företag perioden då de tjänar mest pengar, vår turistsäsong väldigt stor på sommaren, men som det ser ut nu är hela den norska marknaden borta.

Hur viktig är den norska turismen?

– Den är superviktig, Norge står för hälften av beläggningen för sommarturismen, men även nu under helgerna i hela mars, april och maj så saknas det norrmän och helgbeläggning. De kommer hit för att shoppa och underhålla sig, när de inte kommer har vi inga gäster, säger Martin Sahlberg.

Både Storsjöcupen och festivalen Storsjöyran är viktiga evenemang som lockar många norrmän, och i år finns en oro bland företagen att de kan komma att ställas in. Martin Sahlberg tycker samtidigt inte att det är helt nattsvart.

– Vi kan ju inte jämföra oss med sommardestinationer som Bohuslän och Gotland men vi ser att hemester är intressant, och att en del bokningar redan har kommit in inför sommaren. Det är svenska gäster som gillar vandring, natur aktivitetssemester, och den småskaliga staden. Och som vill bo i Östersund och besöka områdena runtomkring.

Konkurrensen kommer att bli hård om de inhemska sommarturisterna, särskilt från de klassiska sommardestinationerna, menar Martin Sahlberg. Därför tror han att det blir extra viktigt att nå ut även till de lokala besökarna.

– Lokalmarknaden blir väldigt viktig, från kust till kust och i vårt eget län. Marstrand, Visby är fantastiska sommardestinationer, men jag är övertygad om att även Östersund kommer att känna av hemestertrenden. Förhoppningsvis kan man få besökare att lägga några dagar i Östersund, men även Gävle och Sundsvall.

Du låter ändå lite hoppfull..

 – Jag skulle inte säga att det är hopplöst, vi har bättre beläggning än i Stockholm och vi har sett många spännande samarbeten utvecklas mellan olika aktörer och branscher: Vissa restauranger får sälja sin mat i Ica-butiker, andra har skapat digitala after works med underhållning, vi har inför musik på stan för att hjälpa kulturarbetarna att få spelningar och inrättat en shoppingakut för alla som sitter hemma som inte får gå ut, säger Martin Sahlberg och fortsätter:

– Man kan göra mer aktiviteter kring restaurang och handel, men det är svårt att locka fler hotellgäster. Men vår kommun har varit snabba och behjälpliga med att ta bort avgifter, tillåta uteserveringar och erbjudit gratis parkering i hela city…men det finns mer att göra.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...