Annons

”Nu lämnar vi ett antal tuffa covid-år bakom oss och kör järnet”

zoom ”Jag gillar att testa teknik i framkant och i det här fallet handlar det dessutom om ett socialt projekt”, säger Björn Ulvaeus om digifysiska storsatsningen Space. Foto: Samuel Unéus
”Jag gillar att testa teknik i framkant och i det här fallet handlar det dessutom om ett socialt projekt”, säger Björn Ulvaeus om digifysiska storsatsningen Space. Foto: Samuel Unéus
NYHETER. Björn Ulvaeus är högaktuell med ABBAS första album på 40 år – samtidigt öppnar han en unik mötesplats för digital kultur och bygger badhus i hemorten Västervik. Besöksliv.se har träffat en technörd, popikon och entreprenör som alltid vill framåt.
Annons

I fredags släppte ABBA sitt första album på 40 år, något som gett eko över hela världen. Men Björn Ulvaeus är också högaktuell i andra sammanhang, just nu bland annat som upphovsman bakom Mamma Mia! The Party, som nyligen hade nypremiär på Rondo i Göteborg, och grundare av den unika digifysiska mötesplatsen Space, som snar slår upp dörrarna i Stockholm.

– Nyfikenheten och experimentlustan är nog det som binder ihop allt. Jag får idéer och visioner som jag har svårt att säga nej till. Sen är det ju inga galenskaper, bara sånt som har potential att bli något, säger Björn Ulvaeus.

”Innehåll är vad allting handlar om”

Besökliv.se träffar honom i Hasselbackens ena festvåning på Djurgården i Stockholm. Sedan början av året ägs hotellet av Björn Ulvaeus bolag Pophouse Entertainment, som förutom att vara fastighetsägare är initiativtagare till otaliga musikaler och nyligen förvärvade podcastbolaget Perfect Day Media.

– Det kanske låter spretigt men att skapa innehåll är vad allting handlar om. Nu lämnar vi ett antal tuffa covid-år bakom oss och kör järnet. Covid kommer vi lära oss att handskas med, klimatförändringarna är däremot en annan femma. De genomsyrar allting och som entreprenör försöker jag agera hållbart i så hög grad det går.

Björn Ulvaeus miljöengagemang speglas bland annat i Slottsholmen, hotellet och mötesplatsen han har låtit bygga i barndomsstaden Västervik med dottern Anna Ulvaeus i vd-rolllen. Där har taket täckts med solceller som ihop med bergvärmen gör Slottsholmen tidvis självförsörjande på el. En avsaltningsanläggning har också installerats för att säkra vattentillgången.

Dragplåster i Västervik

I oktober invigdes Västerviks Warmbadhus, som Besöksliv.se tidigare har berättat om. Det blir ett komplement till hotellet, även det har vuxit fram ur visionen att utveckla ett dragplåster för både västervikare och besökare.

– Jag stack från Västervik när jag var 20 och trodde aldrig att jag skulle komma tillbaka. Sen var jag ute i världen och av olika omständigheter fick Västervik grepp om mig igen, jag upptäckte att mina rötter kändes väldigt meningsfulla.

Om Björn har ena foten i bardomens mylla så är den andra definitivt ute och flänger. I oktober hade Mamma Mia! The Party nypremiär på Rondo i Göteborg och ungefär samtidigt drog den unika underhållningsupplevelsen som kombinerar fest och show igång i London. Här bjuds gästerna in till en grekisk taverna med medelhavsinspirerad meny, ABBA-låtar, sång och dans.

– Hela The Party-idén föddes när vi körde musikalen Mamma Mia!. Det var som att festen började på riktigt i slutet när alla dansade och sjöng med. Man ville bara att det skulle fortsätta och jag tänkte att det där kan vi ju göra en egen grej av, att det är fest och god mat hela kvällen, säger Björn Ulvaeus.

Ett socialt projekt

Han är technörd och det syns i flera av hans projekt, inte minst i Pophouse Entertainments storsatsning Space. Mitt i Stockholm öppnar den 27 november detta fysiska hem för den digitala kulturen med bland annat e-sportarena och världens största gamingcenter.

– Jag gillar att testa teknik i framkant och i det här fallet handlar det dessutom om ett socialt projekt. Vi vill skapa ett community för den digitala generationen, alla kids i förorten som sitter på så mycket talang ska få sin hub. Både de analoga projekten vi gör, som Mamma Mia! The Party, och det här väldigt digitala känns extremt nutida.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...