Annons

”Vi vill att det ska kännas tidlöst”

zoom Anna Ulvaeus tar Björn Ulvaeus vision om en helhetsupplevelse på Slottsholmen i Västervik in i framtiden. Foto: David Wall/ Zap PR
Anna Ulvaeus tar Björn Ulvaeus vision om en helhetsupplevelse på Slottsholmen i Västervik in i framtiden. Foto: David Wall/ Zap PR
NYHETER. Hotell, restaurang – och nu också ett varmbadhus. Anna Ulvaeus har tagit sig an uppgiften att föra vidare sin pappa Björn Ulvaeus vision om en helhetsupplevelse på Slottsholmen i barndomsstaden Västervik. ”Det kändes som ett naturligt nästa steg”, säger hon.
Annons

– För min del handlar det mycket om att förvalta pappas vision, och det är ett hedersfyllt uppdrag. Det är roligt att vara med från början och skapa en produkt från scratch, att få forma något som man själv styr över, säger Anna Ulvaeus, vd för Slottsholmen.

Egentligen hade hon tänkt sig att fortsätta sin bana som florist, och var på väg att satsa på en egen butik hemma i Stockholm. Men så byggde pappa Björn samtidigt upp en helt ny hotell- och restauranganläggning i orten där hon själv vistats en hel del på somrarna under uppväxten: Västervik.

– Vi kom mer eller mindre på samtidigt att det skulle vara en bra idé om jag flyttade till Västervik och tog över rodret på Slottsholmen. Pappa hade sin vision om Slottsholmen och kände att han ville ha någon han kunde lita på, berättar Anna Ulvaeus.

Far och dotter Ulvaeus har sedan den första invigningen 2018 lagt grunden för sin vision – dels med restaurangen som serverar närproducerad mat, dels med ett flytande hotell med 33 rum, som drivs av energi genom solceller och med en egen vattenanläggning som renar och avsaltar havsvatten. Men det saknades en viktig beståndsdel i utbudet.

– Vi hade maten och boendet, men ingen riktig aktivitet. I Västervik finns hur mycket som helst på våren, sommaren och en bit in på hösten, men det är svårare att sysselsätta sig på vintern, säger Anna Ulvaeus.

Lösningen fanns alldeles framför dem, i byggnaden från 1910 i jugendstil och som tidigare varit ett badhus. Även om byggnaden senare inrymt både turistbyrå och cykelverkstad fanns det inga tvivel om att det var dags att återuppliva det gamla varmbadet. Men det krävdes en helrenovering för att nå resultatet de önskade.

– På den tiden man gick hit var det inte för njutningens skull, utan det var helt enkelt för att bli ren. Nu tilltalas jag av att det är ett klassiskt badhus som matchar husets karaktär, säger Anna Ulvaeus.

Vad är det då som skiljer ett klassiskt varmbadhus från ett modernt spa?

– Det är till exempel inte mängden saker att göra som spelar roll. Vi har helt frångått hälsotrender och sådant. Vi vill att det ska kännas tidlöst, och utgår från själva huset som sådant. Det är den stora skillnaden, säger Anna Ulvaeus och nämner att det finns flera olika typer av bad – från pool via saltrum och fotbad till hamambad.

Blev Slottsholmens Warmbadhus, som öppnat nu i oktober, den sista bit som fattades för helhetsupplevelsen?

– Målet är att kunna locka till sig besökare och att man kan få hela paketet hos oss. Sedan är vi måna om övriga stan, att man vill prova på att äta på olika ställen och överhuvudtaget locka folk till Västervik, säger Anna Ulvaeus.

– Vi är absolut inte stillastående på något sätt, och man ska inte säga att vi är klara eller har slut på idéer. Men nu ska vi bara landa i detta och njuta.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...