Annons

Nu ska det vara vilt i både glas och på tallrik

zoom Camilla Simonsson driver restaurang Vilda i Göteborg, Gert Klötzke serverar vilda råvaror på julbordet på Fjäderholmarna Foto: Kajsa Lorentzon
Camilla Simonsson driver restaurang Vilda i Göteborg, Gert Klötzke serverar vilda råvaror på julbordet på Fjäderholmarna Foto: Kajsa Lorentzon
NYHETER. Det vilda tar allt mer plats när såväl kockar som bagare och bartendrar tar vara på det som finns utanför dörren.
Annons

– Lukta!
Lena Engelmark Embertsén lossar på locket till en låda med torkat gräs och får därmed en intensiv doft av tonka, kanel och nyslaget hö att sippra ut.
– Det är vårbrodd, en vanlig växt som kan använ­das i stället för exempelvis vanilj eller kanel. Och har du slut på bittermandel kan du använda rönnknoppar. Det finns så många spännande smaker i naturen.

Lena Engelmark Embertsén är kemiingenjören som flyttade ut på landet och började förädla vil­da växter. Av det som växer runt hennes hem Hög­ torp gård i Södermanland skapar hon karljohanolja, ramslökskapris, älgörtssirap och andra smaksättare som levereras till restauranger och barer runtom i landet. Uppfinningsrikedomen är stor – av exempel­vis gran har Lena tagit fram över 15 olika produkter. Storsäljaren är granskottsolja, en gräsgrön olja med tydlig smak av skog.

– Den passar särskilt bra med andra nordiska rå­ varor som viltkött, rökt fisk, bär och kantareller, tip­sar Lena.

Avsmakningsmeny med gran

En av alla kockar som har fastnat för Högtorp gårds produkter är Fredrik Johnsson, som tidigare drev Michelinrestaurangen Volt i Stockholm. Tillsam­mans med honom har Lena Engelmark Embertsén och maken Ola Engelmark skrivit ”Granskott, vår­ brodd och tjärdoft: om kärleken till det vilda nordis­ka köket”, en nyutgiven bok som de hoppas ska leda till både nya smakupptäckter och nya samtal runt matborden.

En annan kock som har ett nära samarbete med Lena Engelmark Embertsén – och som kan intyga att vildplockade råvaror lätt leder till intressan­ta samtal – är Camilla Simonsson. För snart ett år sedan öppnade hon restaurangen Vilda i centrala Göteborg. Här serveras avsmakningsmenyer med exempelvis gran­ och lingonpinnbröd och rådjur med granskott, lingon och karljohan.

– Huvudråvaran i varje rätt är alltid något vilt, dessutom gör vi egna drycker av bär och vilda ör­ter till vårt alkoholfria dryckespaket, säger Camilla Simonsson.

Plockar med personalen

Hon är uppvuxen i Sälen och har alltid haft ett stort intresse för naturen och ätbara, vilda växter. Intresset fördjupades när hon arbetade på restau­rang Björk i Hemavan och fick lära sig mer om den samiska matkulturen.

– Där använde vi främst norrländska råvaror, medan Vilda har mer fokus på fisk, skaldjur, tång och strandväxter. Jag bor fem mil norr om Göteborg och plockar mycket själv, bland annat harsyra, rallarros och tång. Från min familj i Sälen får jag till exempel hjortron och svamp.

– Vi brukar också plocka tillsammans med perso­nalen, vilket gör att de får en annan relation till det de serverar. När de pratar med gästerna kan de be­rätta exakt var råvarorna har skördats.

”Världens största utomhusbar”

En annan smakletare som tillbringar minst lika mycket tid i naturen som på krogen är barten­dern Bella Porcile. Hon har jobbat i baren på bland annat Fjällpuben i Åre, Ulvö Hotell på Ulvön och Torpedverkstan i Stockholm. I somras arbetade hon på Hotell Borgholm på Öland och blandade då drinkar av bland annat flädertonic, nässelpulver, gullvivesirap och vresrosinfuserad rom. Och hon märker att det är fler i branschen som har börjat upptäcka det vilda skafferiet.

– Det är många som gör drinkar inspirerade av hav och skog just nu. Det är en trend som växte stort under pandemin, då verkar många ha fått upp ögo­nen för hur mycket det finns att ta vara på i naturen.

Även Visit Sweden har hjälpt till att lyfta det vilda skafferiet, både genom marknadsföringskampanjen The Edible Country och uppföljningen The Drinka­ble Country. Den senare beskrev Sverige som ”värl­dens största utomhusbar” och lockade turister med drycker som ängssyra­ och maskrossaft, kvanne­ tonic och te av sprängticka.

Bättre för klimatet och djuren

Trenden märks även i bageribranschen, där med­vetna bagare och konditorer har börjat ersätta im­porterade råvaror som vanilj och citrus med vår­brodd eller myskmadra respektive granskott.

Det är inte bara de vilda växterna som har vuxit i popularitet; intresset för viltkött tycks också ha fått ett uppsving.

– Det ligger i tiden, säger kocknestorn Gert Klötzke. Folk vill äta mer vilt eftersom det är bättre för klimatet och mer humant för djuren. Dessutom finns det många vegetarianer och veganer som har en större acceptans för viltkött.

Han har länge vurmat för det vilda skafferiet och i år har han uppfyllt drömmen om ett julbord med rå­ varor från svenska skogar och sjöar. Det kommer att serveras på Magasinet på Fjäderholmarna i Stock­holm, som ett mer exklusivt alternativ till Fjäder­holmarnas krogs ordinarie julbord.

– Jag tror att det här är framtiden, säger Gert Klötzke. Det finns en stor nyfikenhet hos restaurang­ gäster som aldrig har ätit till exempel björn, hare el­ler ripa.

Julbordet kommer att bestå av skogsduva, krydd­ost med smak av enbär samt terriner, patéer och kor­ varav exempelvis vildsvin, älg, rådjur och björn. Den klassiska lutfisken ersätts med gäddqueneller.

– Många är traditionella när de äter julbord, så vi har valt att behålla sillen men smaksätter den med skogssmaker som lingon, björk och rönnbär. I övrigt använder vi bara insjöfiskar.

Enligt Gert Klötzke finns det ett par stora aber med viltkött: priset och tillgången.

– I dag kostar ett kilo vildsvin 200 kronor och en vanlig gris kostar 125 kronor per kilo. Dessutom är det svårt att få tag på större kvantiteter.

”Merparten stannar i jägarnas frysar”

Enligt Katarina Klingspor, ordförande i Svenska Viltmatakademin, är tillgången och priser­na lite av ett moment 22.

– Det finns en stor potential att få ut mer svenskt viltkött i konsumentledet, men merparten av allt viltkött stannar tyvärr i jägarnas frysar. Vilt­ hanteringsanläggningarna behöver större volymer för att få bättre ekonomi, vilket också skulle påverka priset mot restaurangerna. Därför skulle vi önska att mängden importerat viltkött minskar.

De senaste åren har framför allt vildsvin lyfts fram som ett mer hållbart alternativ till konventionellt kött, bland annat genom matfestivalen Vilda Sörm­land och Vildsvinsfestivalen i Linköping, som har arrangerats av restaurang Jord två år i rad.

Och när Årets kock avgjordes i fjol var en av upp­gifterna att laga en huvudrätt av vildsvinskarré. Gustav Leonhardt gjorde det så bra att han vann Årets kock 2021 och när han sedermera fick i upp­gift att skapa Årets rätt 2022 resulterade det i en vildsvinsrulle.

– Kockarna är förebilder och kan göra stor skill­nad när det gäller att slå hål på de myter som finns om viltkött, säger Katarina Klingspor.

Hon är med och arrangerar Årets Viltkrog och menar att årets två vinnare, Jord i Linköping och Gammelgården i Sälen, är bra exempel på hur vilt­köttet kan ge mervärde.

– Gammelgården serverar vilt året runt som ett sätt att låta gästerna få uppleva den omgivande fjäll­ världen. Och på Jord får restaurangpersonalen till­bringa en stor del av sin arbetstid ute i skogen efter­ som de jagar nästan allt vilt själva. Det ger upplevel­ser som de sedan kan föra vidare till sina gäster.

Du hittar även reportaget om vilttrenden i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...