Annons

Ny målgrupp söker sig till campinglivet

zoom Vilshärads Camping och Pite havsbad. Foto: Pressbild
Vilshärads Camping och Pite havsbad. Foto: Pressbild
NYHETER. Pite Havsbad och Vilshärads Camping upplever ett ökat tryck från både svemesterfirare och internationella gäster inför kommande högsäsong.
Annons

Pite Havsbads förbokningar har hittills ökat 48,6 procent mätt från förra året motsvarande tidpunkt.

– Vi hade en rekordsommar i fjol och nu rustar vi för att få ännu fler besökare, säger Tobias Lindfors, koncern-vd och ägare Pite Havsbad.

Även Vilshärads Camping som ligger strax utanför Halmstad räknar med många besökare i sommar.

– Hos oss är det inte så mycket förbokningar, hit kommer många spontant. Lovar de sol i Halmstad så blir vi nedringda. Vi har hittills alltid lyckats skohorna in alla, men 2018 var det lite tajt, säger Lena Johansson, vd och ägare av Vilshärads Camping.

Ovana campare

Både Tobias Lindfors och Lena Johansson ser att de fått fler gäster som förut kanske inte valt campinglivet som semesternöje, men som nu upptäckt det.

– Det är många nybörjare, vi har märkt att många inte varit så vana campare, säger Lena Johansson, som har drivit Vilshärads Camping i sex år tillsammans med sin man.

Hon fortsätter:

– Förutom de svenska gästerna har vi alltid haft många tyskar och holländare, med undantag för under pandemin. I fjol kom de tillbaka och då såg vi också en stor ökning av antalet norrmän, det har vi inte haft så många förut.

Stor nöjessatsning

När Pite Havsbad är fullbokad har den cirka 7000 boende per dag. Tobias Lindfors nämner främst tre orsaker till att han tror att antalet besökare ökat och fortsätter att öka.

– Vi har gjort stora investeringar, bland annat i flera nya restauranger, SPA vid havet samt skybar med restaurang.Vi har dessutom utökat antalet aktiviteter för hela familjen och vi gör en stor nöjessatsning där vi i sommar bland annat kommer att få se Europe, Håkan Hellström och Gyllene tider, säger han.

Stannar längre

Norrmännen är en stor målgrupp för Pite Havsbad och i fjol hade anläggningen även rekordmånga norska gäster. Tobias Lindfors har även sett trenden att fler gäster, både svenska och utländska, nu väljer att stanna längre.

– Vår målgrupp på hemmaplan utökades tack vare den starka hemestratrenden där många  av gästerna valde att komma tillbaka, samtidigt har vi fler utländska gäster än någonsin och fler vill stanna längre. Det gjorde att vi kände att det var rätt läge att göra stora investeringar, och det har verkligen gett effekt, säger Tobias Lindfors.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...