Annons

Ny strategi ska lyfta Roslagen

zoom Camilla Bäckström, platschef på Runö Möten & Events. Foto: Sofi Nymann
Camilla Bäckström, platschef på Runö Möten & Events. Foto: Sofi Nymann
NYHETER. Ett destinationsråd av branschföreträdare och lokala politiker i Roslagen arbetar mot ett gemensamt mål fram till 2030.
Annons

För att sätta Roslagen på kartan har det införts ett destinationsråd med medlemmar från destinationsbolaget Visit Roslagen, kommunerna Österåker, Norrtälje och Östhammar samt representanter från besöksnäringen. Några av dessa har lagt fram en gemensam strategi med mål fram till 2030.

En av de privata aktörer som är engagerad i samarbetet är Camilla Bäckström, platschef på Runö Möten & Events. Hon menar att strategin är ett steg i rätt riktning.

– Det handlar om målområden och ledmotiv som visar vart vi ska och sen är det varje kommuns ansvar att skapa aktiviteter så att målen nås, säger hon.

”Nu börjar det puttra och det känns fantastiskt”

Rådet infördes under 2021 men på grund av pandemin kan de först nu börja jobba mer praktiskt med aktiviteter som kan gynna Roslagen framåt.

– Sedan rådet sammanträdde har det skett ett kulturskifte i att lyfta besöksnäringen. Helt plötsligt pratar man om det, och lyfter det. Medvetandegörandet, det är hit vi ska och det är viktigt. Nu börjar det puttra och det känns helt fantastiskt.

Rådet har sammanfört flera kommuner inom Roslagen och lett till att de i stället för att jobba parallellt nu samarbetar. Det har tidigare funnits samarbeten där emellan, men enligt Bäckström aldrig varit på den här nivån inom den här frågan.

Svårt att klara sig själv

Även Margareta Widén-Berggren, kommunalråd i Östhammar, anser att samarbetet mellan kommuner och privata aktörer är viktigt.

– Det är inte vi som driver frågorna men vi ska möjliggöra arbetet att lyfta Roslagen som destination. Vi vill att det ska kännas välkomnande och det är en bra grej att göra saker ihop. Samverkan med olika parter gör att vi kan få till olika saker, säger hon.

Förutom att stärka relationen kommunerna emellan kommer även den utvecklade strategin gynna de privata aktörerna i Roslagen.

– Det är svårt att klara sig själv. Man kan ha en fantastisk anläggning men om ingen vet att platsen finns kommer inget att hända. Oavsett om det gäller kajakuthyrning, restauranger eller golfbanor, säger Camilla Bäckström.

En utmaning att tänka nytt

Hon menar att det kommer vara positivt ur flera aspekter att sätta hela destinationen på kartan, men att det samtidigt kan uppstå utmaningar.

– De många rösterna kan såklart också vara en utmaning, alla tycker att just deras fråga är viktigast. Vi kommer även precis ur en pandemi där alla haft fullt upp med sina egna saker och nu ska man tänka på tillväxten för en hel region.

Även Margareta Widén-Berggren ser utmaningar som kan uppkomma.

– Idag är det färre som jobbar ideellt än tidigare men det behövs alltid krafter. Ofta får man tillbaka tid och arbete som man lägger ner i till exempel bra rykte eller fler besökare, men många har inte riktigt tid. En annan utmaning är såklart att tänka nytt och se naturen som en tillgång.

Kickoff för ett starkt nätverk

Den 17 mars hölls en destinationsdag i samarbete med destinationsrådet – en dag då rådet för första gången kunde samlas.

– Det blir som en kickoff där vi kan skapa ett starkt nätverk och jobba varumärkesstärkande för kommunernas besöksliv, sa Camilla Bäckström inför dagen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...