Annons

På mindre än två veckor raderades alla deras bokningar

zoom På mindre än två veckor fick man ta emot hundratals avbokningar<br />
 från den tidigare drömbeläggningen. Foto: Sjöfartshuset
På mindre än två veckor fick man ta emot hundratals avbokningar
från den tidigare drömbeläggningen.
Foto: Sjöfartshuset
NYHETER. Pandemin slog hårt mot Sjöfartshusets festvåningar i Stockholm, som svarade med att starta lyxkantade event för små sällskap. ”Men ekonomiskt är det ju bara konstgjord andning”, säger marknadschefen Kicki Filipsson.
Annons

När pandemin slog till och samlingar om fler än 50 personer förbjöds, var krisen ett faktum för Sjöfartshusets festvåningar i Gamla Stan i Stockholm. Ett företag vars hela affärsidé bygger på att samla just större sällskap.

– Vi lever ju på mänskliga möten och stora festliga middagar. Vi blev kanske en av de hårdast drabbade i branschen, eftersom vi inte har någon vanlig restaurangverksamhet, säger försäljnings- och marknadschef Kicki Filipsson.

På mindre än två veckor fick man ta emot hundratals avbokningar och en drömbeläggning, med bröllopsbjudningar och företagsevent, raderades.

– Det var vidrigt och ett enormt påslag de första dagarna innan man visste vad som gällde och se allt vi byggt upp bara försvinna. Ibland bara la jag mig ner och andades.

Nya koncept

Men istället för att ge upp samlade de ihop sig och lanserade ett nytt coronakoncept. Sedan mitten av mars erbjuds unik lyx till rabatterade priser.

– Mindre sällskap är välkomna att äta i ett chambre separée, med en egen serveringspersonal – som en butler – och minimerade kontaktytor. Och eftersom det är så små sällskap nu kan våra kockar, med bakgrund på stjärnkrogar, verkligen finlira. Så ska man nu se den här situationen – som är allt annat än positiv – från den ljusa sidan så är det att lyx aldrig kostat så lite.

Sjöfartshuset lanserade även ”fredagspåsen” – en take away-meny där köparen bromsar in utanför porten och får påsen levererad till bilen. Betalar gör man med swish.

– Vi är extremt stolta över att vi på så kort tid kunnat ställa om! Vi som haft samma erbjudande sedan 60-talet har nu mejlsat fram ett helt nytt restaurangkoncept.

Krisen har även inneburit nya samarbeten. Själva saknar de uteservering, men vid kajen intill finns en båt med ett däck. Den ska Sjöfartshuset nu nyttja.

– Man måste göra flera saker – det är en insikt. Att bredda sig och rulla flera bollar samtidigt.

Måttlig effekt

Tack vare att de lanserade sitt koncept med viss marknadsföring och fick uppmärksamhet i media fick de ett omedelbart uppsving.

– Konceptet är unikt i Stockholm, vad jag vet. Och det är fantastiskt att vi kan fortsätta jobba och behålla medarbetare med hjälp av korttidspermitteringar – men ekonomiskt är det ju bara konstgjord andning.

Nu lanserar de specialmenyer till alla olika helger, och under påsk sålde de slut på takeaway-middagar. Men trots det och att företaget kunnat förhandla ner sin hyra för de 800 kvm stora lokalerna i Gamla Stan går verksamheten inte runt.

– Nej, verkligen inte. Men vi är så tacksamma för den stöttning vi fått. Och även om vi har extremt långa och obekväma arbetspass så är vi alla så tacksamma att vi har möjlighet att fortsätta jobba med detta!

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...