Annons

Pontus Frithiof om nyckeln till framgång

zoom Foto: Dubbel W
Foto: Dubbel W
NYHETER. Pontus Frithiof firar 25 år som entreprenör och hans restaurangimperium fortsätter att expandera. Hemligheten ligger i ledarskapet. ”Du måste ha personalen med dig och vara duktig på relationer”, säger han.
Annons

Kocken, krögaren och entreprenören Pontus Frithiof började sin karriär som lärling hos Erik Lallerstedt i slutet av 1980-talet. 1999 utsågs hans egen krog, Pontus in the Green House, till Sveriges bästa restaurang. Samma år bildades också Pontus Group som i dag har 125 anställda.

Under åren har han fått flera utmärkelser, bland annat som årets krögare och årets affärskrog, blivit supertalang i Veckans Affärer och tilldelats Gastronomiska Akademiens Guldmedalj. Uthållighet och viljan att utvecklas är det som driver honom framåt säger han när Besöksliv ringer för att gratulera till de 25 framgångsrika åren.

– Det ligger väl i min personlighet, jag tycker att det är roligt att förändra och att utveckla mig själv och mina verksamheter.

Galna upptåg och nya restaurangprojekt

När han ska beskriva några av höjdpunkterna de senaste åren svarar han:

– Vi som varit med hela resan har pratat om det den senaste tiden, det är helt enkelt en sammanlagd summa av alla olika roliga saker vi gjort, alla galna upptåg och nya restaurangprojekt. Men om jag ska välja några så måste jag lyfta fram att få Gastronomiska Akademiens guldmedalj och middagen vi skapade på Milleniumprovningen – en av världens mest prestigefulla champagneprovningar – på Villa Pauli kring Milleniumskiftet.

Kompetensförsörjning är en stor utmaning för branschen i stort, men det är inget som Pontus Frithiofs restauranger har problem med just nu.

– Nyckeln till framgång tror jag ligger i att ha personalen med sig, ta hand om dem och få dem att trivas och det tycker jag att branschen blivit bättre på över lag de senaste åren, säger han och erkänner samtidigt att han inte var så duktig på det i början av sin karriär.

– Vi hade en lång kö av människor som ville jobba med oss för att vi hade en framstående restaurang, men nu ser marknaden annorlunda ut. Vi är en mycket bättre arbetsgivare och tar hand om vår personal och har bland den absolut lägsta personalomsättningen i branschen. Dessutom är det många som väljer att komma tillbaka till oss efter några år.

”Pandemin var väldigt tuff”

Han understryker att det är viktigt att vara tydlig med vad som krävs när man anställer.

– Det här är oftast inget 9 till 5-jobb. Det är hårda krav, men vi har en ömsesidigt stödjande kultur och de som hamnar här tycker att det är roligt att jobba här, dessutom går det att utvecklas och klättra i karriären hos oss.

Omsorgen om de anställda lyser igenom när han får frågan om vad som varit svårast under 25-årsperioden.

– Pandemin var väldigt tuff. Framför allt den första tiden när vi hanterade många svåra utmaningar. Ovissheten var tärande, hur länge kommer vi få stöd? Hur kommer detta påverka verksamheten över tid? Då var det viktigt att se till att personalen inte påverkades negativt – att vara lagom transparenta, men ändå restriktiva för att inte skapa oro i onödan.

Var tror du Pontus Group befinner sig om tio år?

– Jag tror att vi kommit längre med digitaliseringen och då menar jag inte att vi ska ersätta personal med robotar, men att vi är bättre på att nyttja de fördelar som digitaliseringen ger. Just nu har vi till exempel utvecklat vår webbshop och har ett riktigt bra CRM-system som ligger i framkant. Jag hoppas digitaliseringen kan ge ännu mer tid för fokus på hantverket. Vi fortsätter helt enkelt på inslagen väg.

2024 kommer inte bli ett stillsamt år. I februari startar samarbetet med Nacka Strand där Pontus Group blir helhetsleverantör av all mat och dryck och La Girafe får en systerkrog på Arlanda terminal 5. Plus att nya American Express Loungen öppnar senare under våren.

– Det rullar på bra överallt och vi är tacksamma över att vi inte påverkats i så stor grad av lågkonjunkturen. Vi har möjligheten att arbeta mycket gränsöverskridande mellan verksamheterna vilket naturligtvis gör det enklare för oss att vara snabbfotade om och när det behövs omgrupperas.

Husmanskost är favoriten 

Även om mycket fokus numera ligger på Pontus Frithiof som entreprenör och företagsledare så är  grunden i alla verksamheter maten. Så vad äter han helst när han själv får välja?

– Jag älskar att jobba med säsong, vi har fantastiska gastronomiska säsonger i Sverige. Nu när våren är i antagande så tänker jag på primörer som sparris och färskpotatis. Jag är förtjust i husmanskost – enkel mat med högkvalitativa råvaror.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...