Annons

Rekordresultat när camparna kommer tillbaka

NYHETER. Campingkedjan First Camp uppvisar en rekordomsättning i juli 2022. Resultatet slår inte bara pandemiåren utan även det tidigare rekordåret 2019.
Annons

I spåren av covid-pandemin började allt fler svenskar upptäcka sitt eget land. I stället för utlandsresor blev det ”hemester”. Försäljningen av husvagnar och husbilar tog rejäl fart och de har rullat ut på sommarvägarna även i år.

Hela den svenska campingnäringen har gått bra och Skandinaviens största campingkedja, First Camp, slog sitt omsättningsrekord i juli – årets viktigaste månad.

– Vi har gjort ett bättre resultat i år än 2019 och det var ett rekordår i vår bransch, säger Mikael Wåhlund, chef för First Camps region Nord, som har fyra destinationer bland de fem som gått bäst hos koncernen i juli: Sunne, Orsa, Luleå och Mora.

En stor andel norska gäster

En starkt bidragande orsak är de åter öppna gränserna. Särskilt de norska gästerna har hittat till First Camps destinationer i norr. Exempelvis hade Luleå 71 procent gäster från Norge i juli och Boden över 90 procent.

– Vi ser ett stort uppdämt behov hos de utländska gästerna. Förutom alla norska gäster har vi haft många från Tyskland, Holland och Schweiz. En stor branschorganisations undersökning visade att Sverige är det mest prisvärda europeiska landet att semestra i med husvagn och husbil, vilket gynnat oss, säger Mikael Wåhlund.

Brett aktivitetsprogram en framgångsfaktor

Att juliresultatet blev så bra som det blev var en positiv överraskning, men inte oväntat.

– Vi följer våra bokningar noga och var väl förberedda på att det skulle komma många gäster. Flera i branschen valde att dra ner under pandemin, men vi satsade stort på vårt aktivitetsprogram. Vi har fortsatt med det under 2022 och marknadsfört det starkt, säger Mikael Wåhlund.

Baserat på gästernas feedback

Med nya grupper av gäster har First Camps aktiviteter blivit alltmer lika dem som finns på charterresmålen, exempelvis morgonträning för vuxna, barnklubb samt olika uppträdanden.

– Gästernas feedback ligger till grund för allting vi gör och vi har ett utbud som attraherar både återkommande och nya gäster. Vi satsar vidare på det inför 2023, avslutar Mikael Wåhlund.

Läs mer:
First Camp rekryterar över 1000 medarbetare i sommar
First camp expanderar i Dalarna

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...