Annons

Skidanläggningarna – välbesökta under påsk

zoom Titti Rodling, vd för SLAO. Foto: Jens Blixth
Titti Rodling, vd för SLAO. Foto: Jens Blixth
NYHETER. Intresset för att besöka de svenska skidanläggningarna har varit stort under påsken, även om det noterats färre gäster än normala år. ”Där ser man en förklaring till ett färre antal besökare, helt enligt restriktionerna”, säger Titti Rodling, vd för SLAO.
Annons

– Generellt sett har det förstås varit ett annorlunda år för våra medlemmar. Men det har varit ett bra intresse och vi tycker att det fungerat väl, vad vi kunnat se hittills, säger Titti Rodling, vd för Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO, som ger en lägesbild i slutet av påsklovet veckan efter påskhelgen.

Eftersom de flesta skidanläggningar stängdes inför förra påsken finns det inga jämförelser att dra med fjolåret, men det kan konstateras att skidåkningen varit efterlängtad för påskfirarna i de svenska fjällen.

Stugor och lägenheter har varit välbokade kring anläggningarna, men där flera familjer normalt sett delar boende har det ofta bara varit en familj. Det tyder på att besökarna har följt restriktionerna.

– Där ser man en förklaring till ett färre antal besökare, helt enligt restriktionerna, säger Titti Rodling.

Det har heller inte inkommit uppgifter om någon ökad smittspridning på skidorterna.

– Man har haft ett välfungerande kösystem som gjort att man kan hålla avstånd. Hela digitaliseringen har tagit ett enormt språng i och med att man bokar skipass och skidhyrning på nätet, och checkar in digitalt till sina boenden. Det har varit en snabb utveckling där, och gästerna har lärt sig det, säger Titti Rodling.

– Överhuvudtaget har en stor del av verksamheten flyttat utomhus. Jag vet att det byggts ett stort antal nya grillplatser runtom på skidanläggningarna.

Som väntat medför det ändrade beteendet ett stort avbräck för restaurangerna, men många har kompenserat en del av förlusterna med att erbjuda takeaway-mat. För arrangörerna själva har det krävts större kostnader för att hålla sig med ett ökat antal värdar, som en trygghetsskapande åtgärd.

Positivt är att vädret och snöläget under påsken gjort det möjligt för anläggningarna att hålla öppet ända ner i Ulricehamn, även om öppethållandet skiljer sig åt en del i landet.

– Sammanfattningsvis känner vi oss trygga med att skidåkning är en bra uteaktivitet i dessa tuffa tider, säger Titti Rodling.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter